Krav på satsning på Dalabanan
Satsa på Dalabanan! Det budskapet hade c-riksdagsmöterna Jörgen Johansson från Arboga och Kenneth Johansson från Falun med sig till flera orter längs banan på torsdagen.
Men det skulle kunna se ut på ett helt annat sätt:
Med två mötesspår mellan Sala och Uppsala och en mötesplats här i Heby mellan snabbtåg och intercitytåg skulle SJ kunna köra halvtimmestrafik och hinna stanna i alla kommuner utmed banan, säger Rolf Edlund.
Stegvis förbättring
Hans båda partikamrater föreslog i en riksdagsmotion i oktober i fjol en stegvis förbättring av Dalabanans standard. Restiden mellan Mora och StockholmArlanda kan minskas från drygt fyra till 2,5 timmar.
För Dalarnas och Västmanlands utveckling skulle det ha stor betydelse. Det regionala resandet mellan orterna utmed banan skulle också öka.
Vi vill helt enkelt att regeringen gör en likadan satsning på Dalabanan som på Svealandsbanan och Mälarbanan. Dalabanans potential är minst lika stor, säger Jörgen Johansson.
En första etapp i en sådan utbyggnad är fler mötesspår mellan Sala och Uppsala så att trafiken löper smidigare och snabbare.
Bevakade övergångar
Därpå kommer kurvrätningar och fler bevakade övergångar. De nya dubbeldäckarna, SJ:s senaste tåg som startar snabbt vid stationerna är önskemålet, liksom att tidtabellerna hålls.
På lång sikt är målsättningen att bygga dubbelspår hela vägen från Mora, men det är en oerhört dyrbar investering, säger Kenneth Johansson.
Rolf Edlund deltar mycket aktivt i Intresseföreningen Dalabanan.
Varför har Dalabanan inte byggts ut tidigare?
En förklaring kan vara att den går genom flera av SJ:s regioner som sinsemellan haft svårt att kommunicera med varandra, säger Rolf Edlund.
Tre mötesspår
Tre mötesspår kostar under 200 miljoner kronor att bygga, en i sammanhanget måttligt stor investering.
- Den skulle också göra det möjligt att förlänga Uven-tågen till Stockholm-Arlanda och släppa in godstrafik på banan. Heby sågverk behöver snart ett stickspår för godstransporter per järnväg. Om några år trafikeras sågverket av 200 tunga fordon per dygn, säger Rolf Edlund.
Men borde inte alla krafter nu i stället arbeta för att rädda den nedläggningshotade Uven-trafiken?
Uven och Dalbanan står inte mot varandra, tvärtom, säger Jörgen Johansson.
- För att rädda Uven-trafiken fordras att staten fortsätter att lämna ett ekonomiskt stöd, och att Uppsala och Sörmland betalar till trafiken vilket de inte gör i dag, säger Jörgen Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!