Jämfört med första halvåret i fjol ökade de kollektiva resorna på sträckan mellan Sala och Uppsala med 90 000 under samma period i år, eller från 288 000 till 378 000 resor, en uppgång med 30 procent. Förklaringen är satsningen på Upptåget från och med december 2012.
– Det är naturligtvis oerhört glädjande. Det visar att tågsatsningen har varit helt rätt.
– I de här siffrorna kan vi också se en ökad attraktionskraft för västra Uppland, säger landstingsrådet Johan Örjes (C).
Han tillägger att fler avgångar och fler hållplatser utmed sträckan än dagens i Sala, Heby och Morgongåva begränsas av den nuvarande infrastrukturen, men att det arbetas för en utbyggnad av Dalabanan.
Kommunalrådet i Heby Marie Wilén (C), säger i en kommentar att resandesiffrorna visar svart på vitt att folk är beredda att ställa bilen och åka kollektivt bara möjligheterna ges.
Kan det också betyda att inflyttningen kan öka?
– Jag hoppas det. Halvårssiffran 2013 var plus 36 invånare mot minus 6 för samma period i fjol och med exakt samma födelse- och dödstal för perioderna.
Hon ser också en möjlighet i dag i babyboomen i slutet på 1980- och i början på 90-talet:
– Man skall inte underskatta en tidigare koppling till en bygd och det nätverk man hade där. Många av dem som i dag är i 30-årsåldern vill nog flytta hem. Nu erbjuds möjligheten att göra det och pendla till arbete och utbildning säger Marie Wilén.