"Det finns möjligheter till samarbete inom flera områden som borde leda till högre kvalitet och effektivitet och mindre sårbarhet", anför utredaren Åsa Nylander som är kommunens controller.
Nu har kommunstyrelsen gett parterna i uppdrag att inleda samarbetet och en första utvärdering skal ske redan 4 november.
I dag har kommunen respektive bostads- och fastighetsbolagen en del samarbete om tekniska frågor som upphandlingar men nästan inget inom det administrativa området. Genom att köpa tjänster av varandra kan man åstadkomma förbättringar. Några exempel är "ansiktet utåt" genom medborgarkontor, kundtjänst, telefonväxel och hemsida. Ett samarbete kan göra det lättare för medborgare att hitta information och svar på frågor.
Också inom tekniska områden som skötsel av grönytor, snöröjning, asfaltering och belysning kan mera samverkan ske. I dag sker dessa funktioner parallellt. Genom att samverka kan framför allt högre effektivitet och kvalitet uppnås. "Vid nya upphandlingar bör alltid en samverkan övervägas", skriver Åsa Nylander i sin utredning.
Emellertid är kommunförvaltningen och Hebygårdar/Hebyfastigheter olika juridiska personer och samarbete måste regleras i juridiska handlingar.
Framför allt i bolagen är man orolig att mista sin specialkompetens och företagens fördelar med snabba beslutsvägar. Man poängterar också i sitt yttrande att det mest effektivt är att sköta administrationen inom bolagen.