– Vi planerar för byggstart på försommaren nästa år. En totalentreprenör skall vara utsedd innan 2013 är slut, uppger projektledaren Knut Hawby på Trafikverket på fredagen.
Arbetsplanen har vunnit laga kraft och under hösten genomför ett Uppsalaföretag arkeologiska undersökningar på delar av sträckan sedan länsstyrelsen gett Trafikverket tillåtelse till ingrepp i och borttagande av sju stenåldersboplatser i den södra delen av vägkorridoren.
Enligt Trafikverkets planer skall arbetena med vägen vara genomförda under år 2016 till en beräknad kostnad av 420 miljoner kronor.
– Det är viktigt att vi får en ny väg ur såväl trafiksäkerhets- som miljösynpunkt. 56:an har stor betydelse för person- och godstransporterna i Mellansverige. Det är också angeläget att trafiken flyttas bort från vattenreservoaren i området, säger kommunalrådet Marie Wilén (C) i en kommentar.
På sträckan Stingtorpet norr om Heby till Tärnsjö löper 56:an smal och kurvig uppe på Dalkarlsåsen. Bland andra SGU i Uppsala har varnat för konsekvenserna av en trafikolycka som leder till att miljöfarliga vätskor, exempelvis diesel, rinner ner i åsen.
– Jag hoppas att tidsplanen kan hållas, säger Marie Wilén.
I projektet, som omfattar 24 kilometer, också ligger en anpassning av den 3,5 kilometer långa men bredare sträckan Heby-Stingtorpet till så kallad en plus tvåväg med mitträcken.