Fortifikationsförvaltningen meddelade år 2007 att man avsåg att riva bron sedan Försvarsmakten sagt upp hyresavtalet. Bron utgjorde nämligen under det kalla kriget en väsentlig länk i beredskapsförberedelserna.
I fjol blev planerna offentliga och väckte genast protester. Länsstyrelsen i Gävleborgs län har arbetat på att finna en lösning.
– Den väsentligaste frågan har varit att hitta någon som tar över ägandet av bron från Fortifikationsförvaltningen. Naturvårdsverket har meddelat att man är beredd att göra det om fler intressenter är med och delar på kostnaderna för underhållet, säger antikvarie Anders Holmstedt på länsstyrelsen i Gävle.
Länsstyrelsen har bland annat anlitat en konsult som utfört en utredning bekostad av landsbygdsmedel. Den ger vid handen att det krävs 1,5 miljon kronor för de omedelbara underhållsåtgärderna, bland annat för att bygga skyddsräcken så att bron kan göras tillgänglig för allmänheten. Den uppmärksamma som vandrar över den kan i stålet läsa inskriptionen ”Göteborgs Mekaniska Verkstad år 1900”.
Det är mycket mer som riskerar att rivas och försvinna sedan det svenska försvaret började nedrusta på 1990-talet. Värn, bunkrar och bergrum till exempel försvinner därför att de inte anses fylla någon funktion längre.
– Jag tycker att man kan säga att vi nu kommit i mål i alla fall delvis med järnvägsbron över Dalälven. Vi hade ett sammanträde med Riksantikvarieämbetet, Naturvårdsverket och Gävle kommun häromdagen och efter det tror jag att vi kommer att kunna hitta en överenskommelse som innebär bevarande, säger Anders Holmstedt.
I november kommer en bok av författaren Olle Nilsson i Kroksbo norr om Heby som berättar historien om Sala-Gysinge-Gävle Järnväg och om den likaledes privata järnvägen mellan Enköping och Runhällen via Heby.