Det är svårt för resenärerna på Upptåget att välja rätt perrong i Morgongåva. Det finns två perronger och spårområdet avskiljs av längsgående staket. Senaste tiden har det förekommit att de som funnit sig stå på fel perrong springer under bommarna för att komma med tåget. Flera av dem har av konduktören nekats resa eftersom tilltaget är förenat med livsfara.
Bland resenärer från Morgongåva till Uppsala tar många det för givet att det är den södra perrongen som är aktuell för på- och avstigande Men så är inte alltid fallet. Ibland stannar tåget på den norra perrongen.
Omkastningarna av perrong från vilket Upptågets avgår styrs av tågmötena. Upptåget håller för att invänta tågmöte med Dalapilen som inte stannar i samhället. Det gör det särskilt farligt att passera under eller förbi de nedfällda bommarna.
Motsvarande problem finns inte i till exempel Heby. Där kan resenärerna komma åt att stiga av- och på oavsett på vilken av perrongerna man inväntar Upptåget. Men i Morgongåva måste man alltså passera förbi de fällda bommarna över plankorsningen mellan väginfarten till samhället och järnvägen.
Plankorsningen skapar också andra problem. Ibland blir det stockning i biltrafiken ut på riksvägen och bilförare på genomresa österut försöker komma förbi kön genom att köra upp på trottoaren i närheten av ett övergångsställe. Men för tillfället är det nog ”underbomspringarna” som lever farligast i Gåvan. Att bygga en tunnel eller övergång förbi väg- och järnväg finns det inte pengar till.
Men kanske något som i tid gör tydligt för tågresenärerna från vilken perrong tågen till Uppsala respektive Sala avgår, Sture Jonsson, UL: s informationschef?
– För det första vill jag säga att vi ser oerhört allvarligt på att en del resenärer tar sig förbi bommar som är i nedfällt läge. Det står på ljustavlorna på perrongerna varifrån tågen skall avgå. Resande bör studera dem.
Sture Jonsson säger att tåg i princip tillämpar vänstertrafik på stationer och hållplatser. Men det förekommer undantag.
– De kan bero på sent påkomna spårändringar. Ett sätt att komma åt det hela kan vara att Trafikverket ropar ut avgångarna innan Upptåget kommer in så de som står fel har möjlighet att byta perrong under ordnade former, säger Sture Jonsson.
Sedan Upptåget började trafikera sträckan Uppsala-Sala den 9 december med tolv dubbelturer varje vardag har resandeunderlaget ökat markant, men någon precis statistik finns ännu inte framme. 7.53 tåget i Morgongåva på torsdagen inväntades av 34 personer.