Initiativtagaren Mats Carlsson i Vittinge anser sig inte få ”det minsta stöd från kommunen” för ett sådant projekt:
– Beskedet därifrån är att en enkel cykelväg, som kostar några hundra tusen kronor att bygga, skulle försinka möjligheten till en riktig cykelväg. Jag har insett det hopplösa i att driva frågan längre, säger Mats Carlsson.
För fyra år sedan genomfördes ett möte där allmänheten fick komma med synpunkter på den planerade gc-vägen mellan Heby och Morgongåva. Försöken då att få de båda sträckorna genomförda i ett sammanhang misslyckades. Myndigheterna gjorde klart att arbetet med planen för sträckan Heby-Morgongåva kunde påverkas ogynnsamt av en sådan lösning och att det saknades pengar för att utföra förlängningen till Vittinge. Kravet på en väg utförd i ett sammanhang riskerade med andra ord att stjälpa alltihop.
När fastigheten Norrgården förra våren bytte ägare uppstod idén att från korsningen Brunkullsvägen/riksväg 72 på befintlig väg (Gamla Landsvägen) och åkermark anlägga en enkel gc-väg så att de sista 1 200 meterna mellan orterna skulle kunna förbindas på ett säkert sätt för oskyddade trafikanter. Anläggningsarbetena skulle utföras ideellt med stöd av lokala entreprenörer.
Förvisso måste fotgängare- och cyklister efter några hundra meter korsa rikvägen för att ansluta till Gamla landsvägen på norra sidan. Enkla träbroar skulle byggas över dikena. När väl den permanenta gv-vägen någon gång blev genomförd skulle denna olägenhet försvinna. Norr om riksvägen är gc-vägen utstakad sedan 15 år tillbaka. Berörda två markägare söder och norr om 72:an har, enligt Mats Carlsson, varit beredda att teckna ett nyttjanderättsavtal för den provisorisk gc-vägen.
Samhällsplanerare Sofie Fröbom på Heby kommun säger att det kommit indikationer från Regionförbundet i Uppsala län att en provisorisk gc-väg kan minska prioriteringen för en permanent gc-väg till Vittinge:
– Det är Regionförbundet som graderar olika angelägna projekt till Trafikverket enligt ett poängsystem, och där har man uttryckt en farhåga att en provisorisk lösning kan påverka prioriteringen för den 1 200 meter långa sträcken mellan Vittinge och Brunkullsvägen, säger hon.