Inga löften om tågstopp

Om regionaltåget mellan Uppsala och Borlänge skulle ha stopp i Librobäck, Vänge, Järlåsa och Vittinge skulle resan ta 12 minuter längre tid. Det framkom vid ett samrådsmöte som Banverket höll i Heby på onsdagskvällen om framtidsplanerna för Dalabanan

Roland Back och Håkan Ekroth diskuterade med Helena Nurmiranta.

Roland Back och Håkan Ekroth diskuterade med Helena Nurmiranta.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-02-03 21:40
Mötet var sista anhalten på verkets turné mellan Uppsala- och Borlänge för att höra allmänhetens mening innan en förstudie läggs fram i vår.

Utgångspunkterna är att korta restiderna för fjärrtågen och regionaltågen och få plats med betydligt fler tåg på den enkelspåriga banan. När projektledaren Helena Nurmiranta redogjorde för den pågående förstudien poängterade hon att man kommer att värdera möjligheterna att bygga nya hållplatser i Vittinge, Järlåsa, Vänge och Librobäck.

En mötesdeltagare framhöll att Vittinge och Morgongåva tillsammans har 2 500 invånare.
- Under högtrafik i dag krävs ibland tre bussar för att alla skall få plats på sträckan Heby-Uppsala.
Målet är att pressa nuvarande restiden Uppsala-Borlänge med en kvart till max två timmar och restiden Uppsala-Sala med fem minuter genom bland annat en del nya sträckningar och dubbelspår på vissa ställen.

Sådant spar tid och mot detta får ställas nya tågstopp som alltså kostar tid, men också begrepp som miljö och samhällsnytta i stort. Till exempel tog en mötesdeltagare upp möjligheterna att bygga stickspår för godståg till sågverket i Heby och Företagsparken i Morgongåva.

Frågan om planskild korsning mellan tåg och annan trafik i Morgongåva aktualiserades. I dag förekommer att barn springer över spåren när bommarna ligger nere. Det uppstår bilköer och utryckningsfordon sinkas när tåg stannat för möte eller för att släppa av eller på passagerare.

Några löften kunde inte Helena Nurmiranta utfärda, men alla synpunkter lovade hon skulle sammanställas och tas med i vårens arbete med förstudien som sannolikt kommer att utmynna i flera stycken alternativa förslag. I oktober skall det nya Trafikverket ta ställning till förslagen, därpå tar en järnvägsutredning vid och slutligen utarbetas en järnvägsplan. Förberedelsetiden innan de mera omfattande åtgärderna kan genomföras ligger på mellan sex till nio år.

I dag finns 810 miljoner kronor till investeringar i Dalabanan på sträckan Uppsala-Borlänge, men banan nordligaste punkt är Mora, 27 mil från Uppsala. Var den totala kostnaden landar är i nuläget oklart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om