Ilska när Harbomacken stängde

På tisdagen var det ett slags gravöl för Statoilmacken i Harbo. Under onsdagen kommer manskap och maskiner för att hämta pumparna och börja gräva upp tankarna. Folk klipper sönder sina Statoilkort i ren ilska.

Berndt Gustavsson, 67, och Anders Björkholm, 75, hamstarde bensin och diersel som på Harbomackens sista dag sänkts med 50 öre för att tankarna skulle tömmas.

Berndt Gustavsson, 67, och Anders Björkholm, 75, hamstarde bensin och diersel som på Harbomackens sista dag sänkts med 50 öre för att tankarna skulle tömmas.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-03-23 20:01
- Statoil är tillräckligt oförskämda att uppmana oss att stanna kvar som kunder och fara till Heby eller Uppsala och tanka, säger en dam som i likhet med andra ortsbor samlats inne i den nedlagda kiosken vid macken.
Där berättar Karl-Arne Larsson, som ingår i sockenrådets "mackgrupp", om planerna för ett nytt tappställe som ortsborna köper andelar i och som skall drivas av en ekonomisk förening.
- Investeringen beräknas till 1,5 miljoner kronor. Platsen blir troligen på kommunens åker strax före avtagsvägen till Tärnsjö. Går allt smidigt kan den kanske vara klar i höst.

Harboborna är ilskna på Statoil och på Miljöpartiet:
Statoil för att man stänger macken trots att tillräckligt mycket bränsle säljs för att den skall anses lönsam till och med enligt det stora oljebolagets egna kriterier och därför att man inte gav Harbomacken litet respit.
Miljöpartiet för att de drev igenom beslutet i riksdagen för några år sedan att alla mackar skall ha minst en E85-pump.
- Det blev döden för vår mack och många andra mackar på landsbygden. Statoil ville inte investera i en sådan pump. Dessutom är det fel enligt min mening att tillverka bränsle av spannmål som kan bli mat, säger lantbrukaren Bernt Gustavsson, 67, som tankar så mycket extra diesel som möjligt till traktorn. Trots snögloppet skall den snart sättas in i vårbruket. Han får ihop 200 liter.

Hela tiden kommer det folk till macken. Denna den sista dagen har drivmedelspriset sänkts med 50 öre litern för att tankarna skall tömmas.
Före detta mackägaren Bengt-Olov Persson, 58, och Centerkvinnorna i byn bjuder alla besökare på fika inne i den före detta kiosken.
- Tidigt i morse fick arbetspendlarna till Uppsala smörgås här inne. Det var också uppskattat, säger Bengt-Olov Persson.
Han har sålt drivmedel sedan år 1977, första åren för Esso. Granne med macken var en bank och tvärs över länsvägen fanns en mack till. Allt är nu historia.

Men i Harbo ger man sig inte. Byn måste ha en mack, Dådkraften som startade i Tärnsjö med kyrkans ekonomiska bistånd och några eldsjälar sprider sig. Folk startar egna mackar och pionjärerna delar med sig av sina erfarenheter och kontakter.
Niklas Åkerlund och hans morbror Folke Andersson fyller på ytterligare ett antal 20-litersdunkar med diesel till maskinerna hemma på gården.
- Vi har köpt drygt en kubikmeter sedan i morse, säger Folke Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om