Solna tingsrätt fällde år 2014 Markus Andersson för intrång i upphovsrätten, varpå Svea hovrätt friade honom i februari 2015.
En friande dom är det enda rimliga också i HD, tror Markus Andersson:
– Jag känner mig givetvis inte skyldig till något upphovsrättsintrång och helt främmande för att en prejudicerande dom skulle förbjuda konstnärer att fritt använda material som förekommer i tidningar. Det skulle drabba pop- och collagekonsten hårdast.
Markus Andersson ställde år 2005 ut en serie målningar på Moderna Museet, fem av dem under vinjetten "svenska syndabockar". Utställningen blev mycket uppmärksammad. En av målningarna, ett porträtt på den för mordet på Olof Palme länge huvudmisstänkte Christer Pettersson, var ett upphovsrättsligt intrång, enligt fotografen som tagit bilden, Jonas Lemberg.
Han ansåg att det rörde sig om en kopia av hans foto på Christer Pettersson.
Polisen lade ner den ursprungliga förundersökningen och i flera år var det tyst i saken. Men efter en artikel i Expressen återupptog åklagare förundersökningen.
– Dessa två händelser hade mig veterligen inget annat samband än att de inträffade nära varandra i tiden, säger Markus Andersson.
I Expressen beskrevs Markus Andersson som en "totalt obegåvad bildlärare från landsbygden". Andra sade sig se "koder" i hans bildspråk och pekade ut honom som "brun" och hans målningar som "kitsch".
– Det var ärekränkande, säger Markus Andersson.
Varför blev reaktionerna så starka?
– Jag vände på perspektivet och ifrågasatte rättssamhällets hantering av Palmemordet. Min fråga med målningen var om en ökänd buse, som dessutom befann sig i Stockholms city på mordkvällen, blivit syndabock för något andra utfört? Särskilt sedan Christer Pettersson frikänts i hovrätten var det befogat att tala om honom som en syndabock. Att vi som kollektiv utser och skapar syndabockar är för övrigt en tidlös problematik, säger Markus Andersson.
Jonas Lemberg uppger att han inte har något personligt emot Markus Andersson.
– Nej, men jag anser naturligtvis att han kopierade min bild och att den utgör en så väsentlig del av målningen att det fortfarande är min bild. Dessutom har han lagt ut målningen på nätet och sprider den på affischer, säger Jonas Lemberg.
I sak skall HD pröva om en konstnär kan måla av en bild från ett foto som en annan konstnär tagit.
– Jag ser fram mot HD: s utslag. Fotolagen ändrades för ett antal år sedan Evert Taube kopierats i en målning från ett foto. Fotografen förlorade den gången, uppger Jonas Lemberg
Parterna har underrättats om HD: s beslut, men något rättegångsdatum är inte utsatt.