Höga salthalter i grundvattenmagasin - trots minskad vägsaltning

Vägverket har minskat saltgivorna på riksväg 67 mellan Stingtorpet norr om Heby till Tärnsjö från 12 gram salt per kvadratmeter till 2,5 gram de senaste fyra vintrarna. Kloridhalterna i grundvattenmagasinen, i åsen som riksvägen löper på, har dock inte minskat. På vissa ställen har värden på flera hundra milligram (mg) klorid per liter vatten uppmätts, och det är långt över gränsvärdet.

Heby2004-04-20 00:00
Till och med i källorna i Ingbo och Ulebo, rätt långt från åsen, är kloridhalterna påfallande höga.
Vägverket gör egna kloridmätningar i vattenmagasinen, även Sveriges geologiska undersökning mäter halterna i grundvattnet.
År 1968 var den tre mg i magasinen i åsen.
— Senaste uppgifterna från SGU som jag tagit del av visar att båda källorna har förhöjda halter. I Ingbo är den runt 10 mg per liter vatten och i Ulebo närmare 40 mg, säger Lars Lööf (s), ledamot i Hebys miljönämnd.
Lars Lööf tycker resultatet är mycket nedslående.
— Jag hoppas att vi på sikt kan komma ner till normalvärdena igen, men det kommer sannolikt att ta mycket lång tid. Därför är det viktigt att den nya riksvägen på den här sträckan byggs snart vid sidan av åsen.

Dubbel fara
Lars Lööf pekar på dubbla risker för vattnet i den genomsläppliga sand- och grusåsen:
— En olycka med miljöfarlig last som välter på den smala och hårt trafikerade vägen, eller så den här hela tiden pågående förstöringen från saltet.
På Socialdemokraternas extra kongress i Stockholm i helgen tog Tommy Johansson från Sala upp frågan om ombyggnaden av 67:an mellan Heby och Tärnsjö. Den är inlagd i långtidsplanen för projektering år 2008.
"När infrastrukturminister Ulrica Messing åker hem till Gävle via 67:an vill jag verkligen be henne köra försiktigt", sade han bland annat.
Chefen för Vägverket Produktion i Heby, Göran Vestling är förvånad över att ingen minskning av kloridhalterna ännu kunnat iakttas:
— Jag vet inte vad det beror på. I dag är givorna så små att vi inte kan minska mer. Nästa steg är att helt upphöra att halkbekämpa vägen med påföljd att olycksrisken ökar avsevärt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!