Helikopterpiloten kan komma att åtalas
Haveriet med en litauisk helikopter i Heby 21 juni har nu utmynnat i en åtalsanmälan från Luftfartsstyrelsen till åklagarkammaren i Västerås.Av anmälan framgår att piloten över huvud taget inte var behörig som förare av olyckshelikoptern.
Kriminalinspektör Sven-Erik Hedberg besökte på onsdagen på nytt olycksplatsen i Heby och samtalade bland annat med vittnet Göran Nordling.
Foto: Hans Lundgren
— Han har fortfarande en kort tid till att yttra sig i ärendet innan vi tar slutgiltig ställning, säger haveriutredare Magnus Axelsson på Luftfartsstyrelsen.
Hur allvarligt ser ni på kraschen i Heby?
— Mycket allvarligt för flygsäkerheten. Men personer som inte har normala etiska och moraliska värderingar kan naturligtvis begå vilka kriminella handlingar som helst.
Luftfartsstyrelsen anser att piloten vid flygningen 21 juni bröt mot samtliga begränsningar i det litauiska luftvärdighetsbeviset för helikoptern av typ MI-2.
Denna ursprungligen ryska helikoptertyp
* är experimentklassad och får inte flyga över tätbefolkat område eller i luftrum med mycket trafik,
* får endast flyga i litauiskt luftrum, såvida annan stat inte medger annat,
* får inte transportera passagerare,
* skall ha en väl synlig skylt som varnar varje passagerare att helikoptern är experimentklassad och inte uppfyller litauiska säkerhetskrav för standardluftfartyg och varje person ombord skall informeras om detta,
* skall nära varje ingång ha ordet "Experimental" väl synligt.
Eftersom det föreligger misstanke om att den svenske piloten - som för övrigt är vd i det bolag registrerat i Litauen som äger olyckshelikoptern - utfört Hebyflygningen mot betalning redogörs i åtalsanmälan för vad lagen säger om kommersiell luftfart:
Det är straffbart att utöva luftfart utan tillstånd att flyga i förvärvssyfte. Ett utländskt lufttrafikföretag som är hemmahörande i något EG-land skall, förutom nödvändiga tillstånd från hemlandet att få bedriva kommersiell luftfart, ha ett tillstånd av Luftfartsstyrelsen som ger företaget rätt att utföra passagerartransporter mot betalning i Sverige. Vare sig den litauiska luftfartsmyndigheten eller Luftfartsstyrelsen i Sverige hade utfärdat några sådana tillstånd.
Piloten hade en försäkring tecknad sex dagar före kraschen i Heby som omfattar ansvar för fyra passagerare. Kommersiella flygningar är uttryckligen undantagna enligt försäkringsbeviset och vid Hebyolyckan fanns dessutom fem passagerare ombord. Ersättningsbeloppet för passagerarna är begränsat till försäkringens minimikrav.
Den polisiära förundersökningen leds av statsåklagare Bengt Kulin i Västerås och beräknas vara klar i slutet av detta år, liksom rapporten om olyckan från Statens haverikommission.
Bakgrund/Helikopterkraschen
Strax före klockan 10.30 tisdagen den 21 juni kraschade den guldgula helikoptern på Huddungevägen i Heby.
Den skulle transportera Carl Zetterlund från Heby sjukhem till födelsedagsfirande på Ljusterö. Denna dag fyllde Carl Zetterlund 100 år.
Med i helikoptern fanns en vårdare, två sonsöner och en sonsonson, sju år gammal.
Carl Zetterlund överlevde kraschen men ådrog sig överarmsbrott och brott på flera revben. Knappt tre dygn senare avled han på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
De övriga passagerarna undkom med blott mindre fysiska skador.
Tack vare insatser från några privatpersoner som i väntan på brandkåren bekämpade elden i maskinen med brandsläckare kunde olyckans omfattning begränsas. Sjukvårdspersonal på den närbelägna vårdcentralen och privatpersoner bistod snabbt passagerarna och piloten.
Ingen av den stora skaran åskådare kom till skada, men flera chockades.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!