Hebypojkar svaga i svenska
Pojkarnas kunskaper i svenska språket är betydligt sämre än flickornas. Det visar analyser av de senaste årens nationella prov i årskurs fem i Heby kommun.
Skolutredare Eva Hellstrand säger till UNT att de nationella proven inte visar hur bra eleverna läst sina läxor senaste tiden:
—De går djupare och mäter kunskaper som inhämtas under lång tid, till exempel förmågan att utrycka sig skriftligt och läsförståelsen. Det borde inte var så stora skillnader mellan pojkar och flickor som det faktiskt är. Skillnaderna är dessutom konstanta över flera år.
Flera års resultat
Eva Hellstrand har i dagarna skickat ut sammanställningen över de nationella provens resultat från och med år 2000 till och med år 2004 till kommunens rektorer.
I de två andra basämnena, engelska och matematik, är skillnaderna mellan könen mindre, men i dessa ämnen har i stället påfallande många, både pojkar och flickor, inte uppnått de fastställda målen.
Heby skola hade under hela mätperioden många pojkar i årskurs fem som inte uppnått kunskapsmålen i svenska, men särskilt många åren 2002 (42 procent) och 2004 (38 procent.)
Östervåla hade i svenskämnet ett dystert läsår 2002 då hela 55 procent av pojkarna i årskurs fem inte uppnådde målen.
Pedagogiskt ansvar
Skolans rektorer har det pedagogiska ansvaret. Eva Hellstrand anser att föräldrarna och eleverna naturligtvis också måste intresse sig för skolan.
-Även politikerna har ett ansvar. Jag tycker de borde vara mera kritiska. Den nya politiska organisationen tycks tyvärr ha fört skolans frågor längre bort från de berörda än då ansvaret låg på den tidigare barn- och utbildningsnämnden, säger Eva Hellstrand.
För närvarande planeras ett samarbete mellan kommunen och Myndigheten för skolutveckling. Resultaten av de nationella proven kommer att tas upp där.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!