Heby riskerar gå miste om tågtrafik
Rikstrafiken har beslutat att dra i närmare 17 miljoner kronor i bidrag till tågtrafiken mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna, den så kallade UVEN-trafiken.
— Hotet är överhängande, medger kommunalrådet Rolf Edlund (c) i Heby som sedan en tid arbetar intensivt för att hitta en lösning på krisen.
Bidragsförlusten hotar nämligen att minska trafiken så att ändstationerna i stället blir Katrineholm och Sala.
— Det är inte acceptabelt. Nu är det viktigt att den negativa diskussionen vänds till något offensivt i stället, säger Rolf Edlund (c).
Väsentligt faktor
Hållplatsen i Heby invigdes år 1997 och tre år senare började tågen också att stanna i Morgongåva. Tågen har setts som en väsentligt faktor för kommunens utveckling.
På onsdagen deltog Rolf Edlund och kommunchefen Bo Glaas i trafikberedningen i Uppsala läns regionförbund som diskuterade UVEN-trafikens framtid.
— Vi behöver Uppsala röst i det här läget annars hörs vi inte. Jag vill att UVEN i stället förlängs som direkttåg till Arlanda, det skulle förbättra kommunikationerna avsevärt i hela regionen.
Enligt Rolf Edlund kommer regionförbundet i Uppsala län att föra upp den frågan till riksdagens trafikutskott.
— Direkttåg till Arlanda fordrar tre mötesspår mellan Sala och Uppsala. Jag menar att dagens möten på skogen vid Isätra kan flyttas till Heby.
— Det innebär extra resenärer i Heby. Ett andra mötesspår kan byggas i Vittinge och det tredje i närheten av Uppsala.
Rolf Edlunds försök att vända en hotande indragning av tågtrafiken till en offensiv satsning i stället kommer han att lansera på ett nytt möte om UVEN-trafiken i morgon fredag, denna gång på ett extrainkallat ägarmöte i Västmanlands Lokaltrafik, VL.
— Skall vi höras måste även Västerås ryta till.
Skapar kontakter
På ägarmötet kommer frågan upp om landstinget och kommunerna i Västmanlands län kan rädda hela eller delar av tågtrafiken mellan Sala och Uppsala efter juni nästa år genom att temporärt ersätta det anslag som Rikstrafiken beslutat att undandra.
— Från Hebys sida är vi bredd att ta vårt ansvar.
Rolf Edlund arbetar nu på att skapa kontakter och nätverk för att förhindra att UVEN-trafiken läggs ner på ändsträckorna i Sörmland och Västmanland/Uppland.
12 november i Falun skall han träffa bland annat träffa Banverkets generaldirektör och statsrådet Ulrica Messing på ett möte som Dalabanans intresseförening sammankallat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!