Heby riskerar gå miste om tågtrafik

Rikstrafiken har beslutat att dra i närmare 17 miljoner kronor i bidrag till tågtrafiken mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna, den så kallade UVEN-trafiken.

Heby2004-10-13 17:15
Konsekvensen kan bli att Heby och Morgongåva mister hela sin nuvarande tågtrafik mellan Sala och Uppsala, tolv avgångar varje vardag i båda riktningarna från och med sommartidtabellen nästa år.
— Hotet är överhängande, medger kommunalrådet Rolf Edlund (c) i Heby som sedan en tid arbetar intensivt för att hitta en lösning på krisen.
Bidragsförlusten hotar nämligen att minska trafiken så att ändstationerna i stället blir Katrineholm och Sala.
— Det är inte acceptabelt. Nu är det viktigt att den negativa diskussionen vänds till något offensivt i stället, säger Rolf Edlund (c).

Väsentligt faktor
Hållplatsen i Heby invigdes år 1997 och tre år senare började tågen också att stanna i Morgongåva. Tågen har setts som en väsentligt faktor för kommunens utveckling.
På onsdagen deltog Rolf Edlund och kommunchefen Bo Glaas i trafikberedningen i Uppsala läns regionförbund som diskuterade UVEN-trafikens framtid.
— Vi behöver Uppsala röst i det här läget annars hörs vi inte. Jag vill att UVEN i stället förlängs som direkttåg till Arlanda, det skulle förbättra kommunikationerna avsevärt i hela regionen.
Enligt Rolf Edlund kommer regionförbundet i Uppsala län att föra upp den frågan till riksdagens trafikutskott.
— Direkttåg till Arlanda fordrar tre mötesspår mellan Sala och Uppsala. Jag menar att dagens möten på skogen vid Isätra kan flyttas till Heby.
— Det innebär extra resenärer i Heby. Ett andra mötesspår kan byggas i Vittinge och det tredje i närheten av Uppsala.
Rolf Edlunds försök att vända en hotande indragning av tågtrafiken till en offensiv satsning i stället kommer han att lansera på ett nytt möte om UVEN-trafiken i morgon fredag, denna gång på ett extrainkallat ägarmöte i Västmanlands Lokaltrafik, VL.
— Skall vi höras måste även Västerås ryta till.

Skapar kontakter
På ägarmötet kommer frågan upp om landstinget och kommunerna i Västmanlands län kan rädda hela eller delar av tågtrafiken mellan Sala och Uppsala efter juni nästa år genom att temporärt ersätta det anslag som Rikstrafiken beslutat att undandra.
— Från Hebys sida är vi bredd att ta vårt ansvar.
Rolf Edlund arbetar nu på att skapa kontakter och nätverk för att förhindra att UVEN-trafiken läggs ner på ändsträckorna i Sörmland och Västmanland/Uppland.
12 november i Falun skall han träffa bland annat träffa Banverkets generaldirektör och statsrådet Ulrica Messing på ett möte som Dalabanans intresseförening sammankallat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om