I onsdagens UNT redogjordes för de stora försämringarna i dagens UVEN-trafik mellan Sala och Uppsala med tågstopp i Heby och Morgongåva. Från tolv dubbelturer vardagar till bara fyra från december i år. Därtill en särskild tågbiljett för Hebypendlarna som bli avsevärt dyrare än dagens kombitaxa får tåg och buss.
Slutsatsen torde bli att ännu färre Hebybor arbetspendlar med tåget. Men UL har inte övergett Heby, anser Caj Rönnbäck. UVEN-tåget är ett samarbete mellan länen Uppsala, Västmanland, Södermanland och Östergötland, huvudman för den nuvarande trafiken med SJ som utförare är MÄLAB. UL bestämmer alltså inte på egen hand över UVEN.
- När Mälardalens högskola tidigare i år meddelade att man hoppade av UVEN och i stället erbjöd studenterna bussförbindelser fattades 4,5 miljoner kronor som SJ krävde täckning för men som MÄLAB inte ville betala. SJ pekade ut sträckan Sala - Heby som den minst inkomstbringande. Där är bakgrunden till de kommande nedskärningen, säger Caj Rönnbäck.
Uppsala läns landsting har sagt nej till UL: s förslag om tilläggsbeställningar av fyra turer på sträckan under år 2011. Landstinget anser att den väl utbyggda busstrafiken klarar resandebehovet för Hebyborna och ytterligare en expressbuss skall sättas in i slutet på 2010 till de som redan finns.
Men framtiden för tåget, hur blir det med den?
- Det finns en idé att UL tar över tågtrafiken på sträckan Sala-Uppsala som uppdragstrafik från och med december 2012. Då är det vi som avgör om landstinget ställer upp förstås.
Alltså: Hebyborna nöja sig med fyra dubbelturer om dagen i två år?
- Det är naturligtvis inte bra att tågtrafiken på den här sträckan utsatts för så många försämringar sedan den startade för tolv år. Enligt Caj Rönnbäck måste emellertid flera andra pusselbitar falla på plats för att det hela skall lyckas.
SL: s planerade pendeltåg på Uppsala över Arlanda i slutet på 2012 måste bli av. Då behöver inte Upptåget Uppsala - Gävle gå söder om Uppsala längre och UL får tåg över som kan sättas in västerut. MÄLAB, SJ och UL måste också bli överens om en sådan trafik. Och inte minst viktigt- Landstinget Västmanland måste vara med och bidra till kostnaderna, det vill säga Hebys tidigare länstillhörighet. Men Västmanland ersätter inte UL: s busstrafik till Sala.
- Besked måste vi få efter sommaren redan, från parterna. Det tar tid att planera en sådan här satsning, säger Caj Rönnbäck.
Heby kan få Upptåg
Om alla goda krafter drar åt samma håll kan Heby få ett Upptåg som det mellan Gävle och Uppsala över Tierp. Tidigast i december 2012, kan det bli verklighet enligt UL: s planeringschef Caj Rönnbäck
Upptåget, här vid Tierps station.
Foto: Peter Söderlund. arkivbild
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!