Heby får guldstjärna för turismarbete
Heby får en guldstjärna av För Turism i Sverige för att man har en turismstrategi, det vill säga en plan gemensam för kommunledning, turismnäring och det övriga lokala näringslivet med målet att utveckla turismen.
För två år sedan, i december 2006, hade hälften av landets 290 kommuner en plan för den framtida turismen.
Svarsfrekvensen i den senaste undersökningen är mycket hög, men i Uppsala län är det anmärkningsvärt att Uppsala kommun över huvud taget inte svarat, trots påminnelser.
- Jag ser det som ett olycksfall i arbetet. Uppsala är motorn för länet, det är klart att där måste finnas en aktuell turismstrategi, säger För Turism i Sverige vd Eva Hedenström till UNT.
Den svenska turismen flyttar så att säga inte utomlands, därför är den en framtidsnäring. Turism hör också nära ihop med inflyttning.
- En kommun som lockar turister har också förutsättningar att intressera nya invånare, eftersom den uppfattas som en attraktiv bostadsort. Turism främjar fritidssektorn och det lokala affärslivet, skapar arbetstillfällen och därmed är den också till stor nytta för lokalbefolkningen. Den ökar helt enkelt välfärden och skapar ett bättre utbud av varor och tjänster, säger Eva Hedenström.
I Uppsala län är det förutom Heby bara Enköping och Östhammar som svarat att man har en kommunal turismstrategi och därför tilldelats en guldstjärna. Tierp och Älvkarleby har svarat att man saknar ett sådant dokument.
Uppsala samt Knivsta och Håbo kommuner har inte svarat.
Fotnot: Under onsdagen skickade Uppsala Tourism in sin strategi "Tillsammans mot elitserien" till För Turism i Sverige. Den antogs av kommunfullmäktige i augusti 2006.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!