Precis som i fysiska butiker startade rean den 22 februari och tillsammans med Black Week och jul är det en av nätbutikens högsäsonger. När UNT besöker lagret efter reastarten har närmare 200 anställda fullt upp med att plocka, sortera och packa ordrar.
– För bokälskare är bokrean en tradition och vi märker att kunderna köper betydligt fler böcker under den här perioden. Vanligtvis kanske man köper tre eller fyra böcker men nu passar många på att bunkra, säger Mazen Saghir, som är logistikchef på Adlibris.
Vilka böcker som ska omfattas av rean bestäms tillsammans med förlag och distributörer, och när bokrean börjar finns ungefär en miljon böcker i lager.
– Vi brukar sälja en miljon böcker under den här perioden och av dem är 200 000 reaböcker.
För att hinna hantera alla ordrar har personalstyrkan förstärkts med drygt 100 personer.
– Vanligtvis är det 300 personer totalt men under bokrean är det 400. Det är både nyanställningar och personer som har visstidsanställningar och som mest jobbar ungefär 200 personer samtidigt, berättar Mazen Saghir.
Isabella Geerhold är teamledare för en av grupperna som sorterar och packar beställningar, och hon tycker att högsäsongerna är de roligaste perioderna på jobbet.
– Jag gillar när det är ett högt tempo. Förra veckan var det väldigt högt tryck med många förhandsbokningar, nu är det lite lugnare men ändå mer att göra än vanligt, säger hon.