Hård kritik mot högre skatt på bensin

Regeringen höjer skatten på bensin med 44 öre per liter och på diesel med 48 öre per liter nästa år. Det drabbar hårdast befolkningen på gles- och landsbygden eftersom den är beroende av bilen som transportmedel.

Foto: Rick Bowmer

Heby2015-04-16 12:04

Riksorganisationen Hela Sverige Ska Leva, som organiserar omkring 5.000 lokala utvecklingsgrupper, föreslår nu att ansvariga riksdagspolitiker ger sig ut till landsbygden och talar med dem som bor där.

"Debatten kring bensinskatten tar sig ofta enkelspåriga uttryck: ska den höjas eller sänkas? Den har också ett storstadsperspektiv. Förespråkarna för höjd bensinskatt som ett medel för att minska koldioxidutsläppen glömmer - eller ignorerar - de invånare som bor på landsbygden och som inte har tillgång till kollektivtrafik", skriver Hela Sverige Ska Leva i ett pressmeddelande.

– Visst, våra utsläpp av koldioxid måste minska. Vi tvingas ställa om vår livsstil, den är inte hållbar. Det är till exempel orimligt att i varje bil som rullar på svenska vägar det i genomsnitt bara sitter 1,2 personer, säger Hela Sverige Skall Leva ordförande Staffan Nilsson.

– Vi är angelägna om att bidra till en balanserad diskussion om bensinskatten. Att minska utsläppen med höjda skatter är inte tillräckligt. Risken är dessutom att persontransporter blir en klassfråga på landsbygden, där bara de mest välbeställda kommer att kunna resa i den utsträckning de önskar. Resultatet blir att ännu fler flyttar från landsbygden, när det i stället behövs utjämnande åtgärder som bromsar urbaniseringen.

Det är Socialdemokraterna och Miljöpartiet som lägger fram förslagen på höjda drivmedelsskatter i sin budget för år 2016.

– Vi vill att politikerna besöker landsbygden och efterfrågar förslag på åtgärder som kommer från dem som bor och verkar där. Landsbygdsbefolkningen behöver kompenseras innan bensinskatten höjs. Det är för övrigt på landsbygden som resurserna till ett mer hållbart samhälle finns. Och förslag som bygger på landsbygdens behov kan förverkligas genom politiska beslut, säger Staffan Nilsson.

Att som finansminister Magdalena Andersson (S), försvara en höjning av bensinskatten med att bensinpriset sjunkit i vinter, är inte trovärdigt eftersom det beror på rörelser i den internationella efterfrågan på olja, framhåller Staffan Nilsson.

– Skattehöjningen på cirka 50 öre per liter drivmedel blir på allvar kännbart den dag efterfrågan på olja ökar igen och bensinpriset stiger, säger Staffan Nilsson.

60 procent av bensinpriset är skatt

Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms som läggs på det pris som bensinbolagen tar ut. Moms på drivmedel infördes år 1990. Moms betalas både på själva bensinen, men också på de övriga skatterna. Ett ökat bensinpris innebär därmed automatiskt högre skatteintäkter till staten.

Omkring 60 procent av priset på bensin och diesel utgörs av skatter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!