Om man ska åka med färdtjänst från Harbo till Uppsala, en resa på ungefär fem mil, kostar det 301 kronor enkel väg. Det gör Heby kommun till den dyraste färdtjänstkommunen i länet av de som erbjuder färdtjänst utanför kommungränsen. En liknande resa i Knivsta skulle kosta 105 kronor, i Östhammar 120 kronor och i Tierp 220 kronor.
Det har även framkommit kritik mot priserna bland flera som är beroende av färdtjänsten. Men enligt Annika Krispinsson (C), som är ordförande i vård- och omsorgsnämnden, känner hon inte till att det finns ett utbrett missnöje.
— Jag har inte uppfattat den kritiken tidigare. När vi reviderade riktlinjerna för färdtjänst för ett par år sedan gjorde vi en omvärldsanalys. Då tittade vi på liknande kommuner och då upplevde vi inte att vi var speciellt dyrt, säger hon.
Hur tänker du nu när du får höra om kritiken?
— Det är ett kontinuerligt arbete att se över de här riktlinjerna så att de hänger med i samhällsutvecklingen. När vi ska besluta om budget i november kommer även denna taxa upp, under hösten kommer nämnden att se över taxans utformning.
Annika Krispinsson menar också att det finns en anledning till att färdtjänsten är dyrare än vanlig kollektivtrafik.
— Kostnadsmässigt går det inte att jämföra då det behövs en annan service när man åker färdtjänst. Bland annat då man åker dörr till dörr och att det krävs mer utrustning.
— Vi måste också säkerställa att det är kostnadseffektivt så att vi kan fortsätta ha en bra färdtjänst framöver. Om vi hade för generösa riktlinjer skulle det vara svårt att ha råd med verksamheten och det skulle bli ett enormt problem.
Men kritiken stannar inte vid de höga priserna. Enligt kommunens policy får man bara åka färdtjänst till någon av huvudorterna i grannkommunerna. Trots att man ska till en mindre ort som ligger närmare hemkommunen måste man åka till huvudorten för samma pris och sedan ta sig till slutmålet på egen hand.
— Anledningen till att vi ändå ger möjlighet att åka över kommungränsen är att vissa ärenden och inköp inte går att göra hemmavid. Men för att det då ska bli så rättvist som möjligt måste vi ha tydliga riktlinjer om var man får åka och man måste dra en gräns någonstans. Vi kan inte hantera färdtjänstplanerna olika för olika personer och det här är det bästa sättet att göra det lika för alla.