Han trollar med Jaguarer

I Leifs Gustavssons garage i Gysinge är hyllorna fyllda med delar från ­isärplockade Jaguarer.

Motorn är en 4,2 liters sugmotor på 285 hk som har suttit i en Jaguar av 2003 års modell..

Motorn är en 4,2 liters sugmotor på 285 hk som har suttit i en Jaguar av 2003 års modell..

Foto: Lars Gunnarsson

Heby2016-03-18 08:05

På två bockar står ett chassi från en Jaguar med en kaross från en annan Jaguar sammansvetsade till ett chassi som ska bli en färdig bil – en unik bil, som liknar en Jaguar. Delarna ägs av den norske fastighetsentreprenören Arve Eid. De två är kompisar och Jaguarfantaster.

Det började med att Leif byggde en bred, silverfärgad och tvåsistsig Jaguar XK140 åt sig själv för några år sedan. Han kör den gärna till bilträffar. Den väcker uppseende, även på cruisingkvällar för USA-bilar, trots att den engelska sportvagnen egentligen är ”fel” bilmärke.

– Jag köpte tre Jaguar­vrak i USA. Det var bilar som hade stått länge och som var nedrostade. Jag behöll det värsta vraket och det var den som sedan blev en Jaguar XK140, säger Leif.

Bilen är ombyggd så pass mycket att det var på gränsen till att den fick kallas Jaguar XK140. Om ett hembygge av en viss bilmodell avviker alltför mycket från originalmodellen ska den hos bilbesiktningen betecknas ”amatörbyggd bil”. Och ges ett namn som byggaren önskar.

Men den här Jaguaren fick heta Jaguar och besiktningsmannen skrev i protokollet: ”Det bästa jag någonsin kört”.

Omdömet säger allt, för en bilbesiktigare är krävande gentemot hemmabyggare.

Bilen var omslagsbild i tidningen Nostalgia. Arve Eid fick syn på tidningen när han väntade på sitt flyg på Arlanda. Han läste reportaget och snart ringde han till Leif och bad att få köpa den häftiga bilen.

Men det gick inte, för den var inte till salu.

Då bestämde Leif och Arve att Leif skulle bygga en annan Jaguar åt Arve. Det blev en E-Type Coupé.

– Jag fick ett tomt skal och 47 kartonger med Jaguardelar av Arve, berättar Leif.

Efter två år var bilen klar. Även den bilen blev omskriven och det var detta fina bygge som föranledde Jaguar Times att kalla Leif ”Trollkarlen från Gysinge”.

Leif Gustavsson har gått den långa vägen. Han började som bilplåtslagarlärling hos Forslunds Motor i Gävle. Efter tio år startade han eget – Bilfirma Leif Gustavsson – och började sälja begagnade bilar, främst BMW.

Detta var på 80-talet. Det var då intresset för motor­cyklar ökade kraftigt i ­Sverige. Leif hoppade på tåget och blev återförsäljare för Suzuki – till den ­marknaden vek runt 2000.

Redan på bilförsäljartiden hade han en vision om att bygga gammelbilar som pensionär. Och så blev det. Han gick i pension 2004, köpte en villa med stort garage och satte i gång.

Vilken är din styrka som bilbyggare?

– Man lär så länge man håller på. Jag har lärt mig att vara förutseende. Jag har fått förmågan att se det färdiga resultatet i huvudet. Det är ett elände att ­ändra i efterhand. Jag är otroligt noga med det elektriska, säger Leif.

Nu när det tredje Jaguarbygget är i gång är det återigen bilvrak från USA som ligger till grund för bygget, den här gången två krockskadade bilar av årsmodellerna 2002 och 2003. Karossen tillhör en Jaguar E-type från 1969.

– Allt under karossen kommer från 2003:an. Karossen ska breddas och hela bilen blir sex centimeter längre än en vanlig E-type, säger Leif.

Bilen kommer att påminna starkt om en Jaguar tack vare den långa motorhuven och den sneda formen på strålkastarna. Den här ­bilen kommer dock att avvika så pass mycket från en original-Jaguar att den inte kommer att betecknas Jaguar.

Att jämka ihop två olika bilar till en ny, unik bilmodell kräver en ”trollkarl” som Leif Gustavsson.

Leif Gustavsson

Ålder: 74 år.

Bor: Villa med stort garage i Gysinge

Familj: sambo Britt, dottern Suzanne och sonen Anders.

Yrke: Bilplåtslagare. Företagare i motorbranschen med Bilfirma Leif Gustavsson och Suzukicenter i Gävle, ­numera pensionär.

Specialitet: Renoverar och handbygger Jaguarbilar.

Fritidsintressen: Inga - utöver bilbyggandet. Men han är aktiv medlem i Svenska Jaguarklubben.

Jaguar och nästan-Jaguar

Leif Gustavsson bygger Jaguarbilar. Exemplaret han håller på med nu kommer att likna en Jaguar, men bli ett ­specialbygge med annat namn.

Karossen från en ­Jaguar E-type från 1969 breddas 17 centimeter för att passa bottenplattan från en Jaguar från 2003. Bilen blir modern under skalet med AC, ABS-bromsar och elhissar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!