Gysingesatsning tar form

Värdshuset lockar nya gäster och hotellet med 60 bäddar har renoverats pietetsfullt. Entreprenören Ulf Berghäll satsar nu på att sälja in Gysinge som besöksmål för hela familjen.

Helena och Ulf Berghäll i farten.

Helena och Ulf Berghäll i farten.

Foto: Hans Lundgren

Heby2010-07-22 10:01

– Vi skall också satsa brett på konferenser och bröllop. I höst anställer jag en marknadschef som skall sälja in Gysinge för evenemang av olika slag så att både restaurangen och hotellet fylls med folk.

För närvarande är 15 personer anställda i Gysinge Bruk AB som Berghälls företag heter. För 13 månader sedan tog han över större delen av brukets byggnader. Sedan dess pågår renoveringar både ut- och invändigt. Egentligen har inte Ulf Berghäll tid med att vara restaurangägare, han har fullt upp med varuflöden och hantverkare, säger han. Men de tidigare krögarna konkursade förra sommaren. Berghäll köpte rörelsens inkrom, lokalerna ägde han ju redan.
– Två av kockarna stannade kvar, dessutom har vi anställt en servitris och en receptionist för hotelldelen. Frihet under ansvar är mitt måtto, och restaurangen har fördubblat omsättningen.

Han har många järn i elden och fler blir det eftersom det inte råder någon brist på idéer hur det skall gå till att styra turistströmmarna till Gysinge, särskilt under sommarhalvåret då också fisket och nationalparken lockar. Han planerar till exempel att sätta in turistbussar till och från Stockholm och Uppsala och samarbeta med vallonbruken i Uppland, framför allt med det i Lövstabruk:
– Jag har tagit in offerter från ett antal bussbolag. Tanken är att sälja brukspaket med mat och logi samt tur- och returresan. Vi skall också synas ännu bättre på webben, det sköter en särskild webbutvecklare om.

Ulf Berghälls planer på att locka småföretagare i olika branscher till lokalerna i bruket har inte slagit väl under det första året. Han anser att lågkonjunkturen och svårigheterna att låna pengar dämpat efterfrågan. I väntan på att det vänder har han agerat på egen hand. Brukshandeln har fått nya ägare och nytt sortiment med tonvikten lagd på ekologisk produkter och det norrländska köket. När man kommit i gång på allvar kanske man kommer att gratis köra hem varor till folk i trakten.
–  I dagarna har vi öppnat blomsterhandeln Violen, en anställd trädgårdsmästare sköter redan ruljangsen som också innefattar en presenthörna och en miniloppisbutik.

Överallt pågår snickeri- och målningsarbeten. Även hantverkarna är anställda av Berghälls bolag. Vårdandet av byggnaderna och miljöerna är en viktig del i affärskoncept. Ulf Berghäll är noga med att de gamla miljöerna skall ha kvar sin ursprungliga prägel. Till exempel är golven i hotellet omlagda med tjocka plankor med olika bredd, så kallade notade golv. Det rör sig hela tiden rätt mycket med folk på bruksområdet. Men ännu är det långt kvar till målet att årligen locka 400 000 besökare till Gysinge som ömsom kallas Porten till järnriket, ömson det Vita bruket.
–  Jag skulle tro att det är ett projekt på i alla fall fem till sex års sikt innan vi når de talen, säger Ulf Berghäll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om