Enligt uppgift skall SJ försöka ge ett besked om hur denna lösning ser ut senaste den 12 december då den nya tidtabellen börjar gälla.
SJ har tidigare motiverat indragningen med att det sparar 20 minuters restid för dem som reser från Uppsala till Borlänge och Falun, men projektledaren för Dalabanan, Hans-Gunnar Jonsson, ger en delvis annan bild av orsaken till den kritiserade indragningen av Salastoppet:
– Man har kommit i otakt med tågmötena på banan och hinner inte stanna vid alla stationer. Ett tågmöte tar fem minuter ungefär. I bakgrunden ligger direktiv från Banverket som i sin tur styrs av nya tider för trafiken in till Stockholms Central.
– Ny tåglägen som kan förbättra situationen kommer tidigast hösten 2011 då nya tåg finns att tillgå. Men också de åtgärder som nu pågår på Dalabanan ökar kapaciteten. De nya tågen kommer att kunna köra fortare.
På sikt krävs fler mötesstationer utmed Dalabanan, säger Hans Gunnar Jonsson.
På delen Borlänge–Sala och Sala–Uppsala genomförs just nu i Trafikverkets regi förstudier som skall ligga till grund för kommande investeringar. Avsikten är att öka snabbheten på banan.
Redan nu pågår investeringar i åtgärder på Dalabanan söder om Borlänge, totalt rör det sig om 125 miljoner kronor i år och nästa år
I Sala pågår ett projekt för bättre och säkrare korsningar väg/järnväg inne staden, samt ytterligare ett plattformsläge. I Uppsala kommer en återstående del av ombyggnaden bangården att fullföljas under år 2011. I Vänge utreds förutsättningar för en ny pendeltågstation.
Dalabanan går genom Uppsala–Sala–Borlänge–Mora och betjänar cirka en halv miljon invånare i de berörda kommunerna.
I omlandet bor 1,5 miljon invånare.
Grupp ska förbättra Dalabanan
SJ tillsätter en arbetsgrupp för att lösa det indragna stoppet i Sala för morgontåget från Uppsala som betjänar i genomsnitt 40 arbetspendlare varje dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!