Det var i mitten på september som Staffan Boman fick bygglov för en drygt 18 kvadratmeter stor tankstation på Dalvägen. Sedan macken Bilisten stoppats från att sälja bensin för snart tre år sedan har det inte gått att tanka bensin i Östervåla, och för många var nyheten om en tankstation ett glädjebesked.
Men det är inte alla som är glada över den planerade bensinstationen. Boende på Dalvägen har uppgett att de kommer överklaga bygglovet, något som Sala Allehanda var först med att rapportera om. De tycker att det är orimligt att bygga macken inne i ett bostadsområde i stället för längs med någon av de större vägarna som går genom samhället. En granne lyfter också fram att kommunen beviljat bygglovet på så kallad prickmark, som egentligen inte får bebyggas.
– Det stämmer att det är prickmark, men det går i vissa fall att ge bygglov och använda sig av möjligheten som heter "liten avvikelse", enligt plan- och bygglagen. Handläggarna på byggenheten har gjort en utredning där de tittat på liknande fall, och även rättsfall, och vi har landat i att det är möjligt att se bensinstationen som en mindre avvikelse, säger Olof Nilsson (S), ordförande i bygg- och miljönämnden.
Vad avgör om något är en liten avvikelse?
– Det får avgöras från fall till fall. Numera finns det mycket stöd i rättsfall i mark- och miljödomstolen och vi får vägledning därifrån. Tankstationen kommer att ta upp 17,7 kvadratmeter, så det handlar inte om en stor byggnation, och den strider inte mot detaljplanens syfte. Om den gjort det hade vi inte kunnat bevilja bygglov, men eftersom det är ett industriområde är det tillåtet att ha bensinstation där.
Kan du förstå att grannar är upprörda?
– Det har jag såklart förståelse för. Oavsett vilket beslut vi tar händer det ofta att någon har synpunkter, och jag har full förståelse för att det finns känslor och åsikter. Men vi måste ta beslut, och ibland drabbar det en del människor och gynnar andra.
När ett bygglov överklagas skickas det vidare till länsstyrelsen och om de anser att kommunens beslut är felaktigt upphäver de det och skickar tillbaka det för vidare behandling.
– Då tittar vi i så fall på vad länsstyrelsen sagt att vi gjort för fel och om det är brister i våra utredningar. Att överklaga är en rättighet som alla har och ska använda sig av om man tycker att vi har fattat ett felaktigt beslut, säger Olof Nilsson.
En av dem som är kritiska till bygglovet för bensinstationen är Karl-Johan Lövgren. Han bor på Dalvägen och tycker att trafiksituationen är ohållbar redan i dag.
– Solrosen second hand har 18 000 besökare om året och det ligger flera andra företag längs vägen. Linjebussarna till Uppsala kör här och så har vi villaområdet med tjugo villor här intill, säger han, och fortsätter:
– Man har kalkylerat att sälja 1,2 miljoner liter bränsle per år, och då är det lågt räknat. Om alla tankar 50 liter innebär det 24 000 fordon per år och eftersom det är en återvändsgata ska de även köra tillbaka.
Karl-Johan Lövgren är tydlig med att han inte är emot själva macken, men att den behöver byggas någon annanstans.
– Dalvägen är helt fel ställe. Den måste läggas längs 272:an eller vägen ut mot Månkarbo, säger han.
Staffan Boman har avböjt att kommentera och hänvisar till kommunens handläggningsprocess.