Fyrhjulingen - arbetsredskap och leksak
Söndagens dödsolycka med en fyrhjuling på Rådmansö utanför Norrtälje aktualiserar återigen problemet med allt fler allvarliga olyckor med fyrhjulingar inblandade. För många är däremot fyrhjulingen ett ovärderligt arbetsredskap.
Även arbetsredskap. Sven-Olov Olsson och sonen Kristoffer Olsson använder fyrhjulingen huvudsakligen som arbetsredskap i det dagliga arbetet i lantbruket. Foto: Johan Eriksson
Foto:
Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, har ännu inte hunnit ta del av den senaste dödsolyckan på Rådmansö. Generellt är han oroad över utvecklingen med fyrhjulingarna, även om han inte bara ser problemen.
- Många använder sina fyrhjulingar som arbetsredskap, bland annat inom lant- och skogsbruk, och där ser jag inga problem alls. Däremot finns en allt större grupp som använder fordonen till ren nöjesåkning, och det är ju bland dessa vi ser de stora problemen. Respekten för de stora motorerna saknas och ibland finns också alkohol med i bilden, säger han.
Vägverkets har nyligen inlett ett så kallat Ola-arbete (Objektiva fakta, lösningar och avsikter) där man ska samla aktörer från bland annat polisen och fyrhjulingsbranschen.
- De inblandade ska vara med att titta på olika åtgärder för att sätta stopp för den negativa trenden, säger Thomas Lekander som inte utesluter en del förändringar framöver för de som äger fyrhjulingar.
- Det kan exempelvis handla om högre krav på utbildning, ändringar när det gäller behörighet eller utökad övervakning, säger han.
Pensionerade lantbrukaren Sven-Olov Olsson i Nyholm utanför Tärnsjö köpte sin första fyrhjuling för fyra år sedan lagom till 72-årsdagen. För honom var det en kombination av nytta och nöje att skaffa en fyrhjuling registrerad för landsvägstrafik.
- Eftersom jag gillar att vara ute i skog och mark men hade problem med mina knän blev fyrhjulingen perfekt för mig. Med den kör jag sten och drar ris och ibland tar jag en tur in till stan. Jag brukar säga att jag skaffade fyrhjulingen istället för rullator, säger han med ett leende.
Tidigt i våras bytte han upp sig till en Arctic Cat på 400 kubik. Själv har han respekt för sitt fordon som går betydligt fortare än föreskrivna 70 kilometer i timmen och väger 300 kilo.
- Jag har inte varit med om några incidenter hittills, om man bortser från någon fastkörning. Jag tror att de många olyckorna beror på att man helt enkelt inte anpassar fart och uppträdande efter omständigheterna, säger Sven-Olov.
Sonen Kristoffer använder också fyrhjulingen i sitt arbete på gården.
- Ett ypperligt arbetsredskap som naturligtvis också kan inbjuda till buskörning. Det går inte att köra hur fort som helst, speciellt inte i kurvorna, säger Kristoffer Olsson.
FAKTA FYRHJULING
Kan vara registrerade på olika sätt
En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerat som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped. Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt. Undantaget är om fordonet uteslutande används inom inhägnat område.
Mc-registrerade fyrhjulingar, så kallade quadricycles, blir alltmer populära. Det saknas tillgänglig statistik över hur många som finns i trafik, men antalet nyregistrerade quadricycles ökar. Cirka 5 000 quadricycles och 25 000 terränggående fyrhjulingar finns registrerade i Sverige.
Källor: Vägverket samt Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.
Kan vara registrerade på olika sätt
En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerat som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped. Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt. Undantaget är om fordonet uteslutande används inom inhägnat område.
Mc-registrerade fyrhjulingar, så kallade quadricycles, blir alltmer populära. Det saknas tillgänglig statistik över hur många som finns i trafik, men antalet nyregistrerade quadricycles ökar. Cirka 5 000 quadricycles och 25 000 terränggående fyrhjulingar finns registrerade i Sverige.
Källor: Vägverket samt Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!