Fortsatta försök rädda Uven
Länstrafiken Mälardalen har inte gett upp försöken att rädda tågtrafiken mellan Uppsala och Norrköping över Västerås och Eskilstuna, den så kallade Uven-trafiken.
En omfattande lobbyingverksamhet pågår också. Men det brådskar att få fram nya pengar. I mitten på mars skall den nya tågplanen läggas fast.
Hittas ingen lösning kommer trafiken att skäras ner kraftigt från 13 juni i år, kanske värst på trafiklinjerna Sala-Uppsala och Katrineholm-Norköping.
— Vi har inte gett upp. Diskussioner pågår med Rikstrafiken, SJ och berörda kommuner och landsting. Vår huvudinställning är att Rikstrafiken skall få mer pengar av regeringen, säger Eje Larsson på länstrafikstaben i Örebro till UNT.
Interregional trafik
Länstrafiken pekar på det orimliga i att regeringen satsar miljarder på att bygga ut infrastrukturen för järnvägstrafiken i landet, men drar sig för att ge den skärv som behövs för att trygga den redan befintliga trafiken.
Uven är en del av den interregionala trafiken. En Hebybo som till exempel skall åka tåg till Malmö kan åka över Västerås till Norrköping och där byta till tåget till Malmö.
Uven är också viktig för SJ:s fjärrtrafik och för Mälardalens högskola i Västerås och Eskilstuna.
— Regeringens målsättning med fler högskolor är att göra högre utbildning tillgängligare. Men då måste folk kunna resa till och från studieorterna, säger Eje Larsson.
Miljövänlig trafik
När statsminister Göran Persson för en tid sedan promoverades till medicine hedersdoktor vid Örebro universitet pekade han på klimatutvecklingen som ett av de största framtida hotet.
— Det vore i det sammanhanget märkvärdigt att låta miljövänlig trafik som till exempel Uven gå i graven.
Den uppkomna situationen, säger Eje Larsson, är inte Rikstrafikens fel. Myndigheten har fått i uppdrag av regeringen att upphandla mer trafik, framförallt flygtrafik, inom oförändrade budgetramar. Därför sägs andra åtaganden upp, och det första avtal som går ut är Uven-stödet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!