– Det värsta är att flera av mina kunder, som också är försäkrade i Länsförsäkringar Bergslagen, inte heller har fått något avslut på sina ärenden.
Bakgrunden är följande: Första söndagen i juli tidigt på morgonen tog sig en eller flera gärningsmän in i den låsta verkstaden och stal nycklarna till de bilar som stod inne för reparation. En av bilarna stals. Den återfanns i Enköping och i samband därmed greps en av polisen välkänd person och förhördes.
– Men inga nycklar kom till rätta med påföljden att åtta kunder stod utan sina fordon då ingen av dem kunde hitta sin reservnyckel.
Skaderegleraren på Länsförsäkringar uppmanade Hans Birelius att sända honom polisrapporten och gick kort därpå på semester.
– Någon annan handläggare kopplades inte in. Jag fick ägna min mesta vakna tid åt att försöka få fram ersättningsnycklar hos respektive biltillverkare. I augusti fick jag kraftiga näsblödningar och lades in fyra dygn på Akademiska sjukhuset. Där ansåg läkarna att stressen var orsaken till blödningarna.
Men Hans Birelius fortsatte från sjuksängen att hjälpa sina drabbade kunder. Till dags dato har han lyckats i fyra av de åtta fallen.
Hans Birelius säger att handläggaren redan från början uppträdde arrogant.
– Sedan jag klagat på bemötandet hos den tjänsteman som en gång sålde försäkringen till mig kom ett mejl där den aktuelle handläggaren endast skrev: ” Hans, vad är ditt problem?”
– Sedan 18 augusti har han inte svarat mig i telefon. När en av mina kunder i stället lät sin dotter ringa upp svarade handläggaren men blev också då snart oförskämd. Skall det vara på det här sättet? Jag vet verkligen inte längre vad jag kan göra för att konsekvenserna av inbrottet skall klaras ut, säger Hans Birelius.
UNT har kontaktat den utpekade handläggaren som säger:
– Inte märkligt i min värld att kunder är missnöjda, men jag talar inte om enskilda ärenden med media.
Handläggaren hänvisar till kommunikationschef Anna-Maria Jonuks som i telefon och därpå i mejl lovar att bolaget skall återkomma. Det sker genom skadechef Mikael Hellberg:
– Jag skall be handläggarens chef ordna ett möte med Hans Birelius, hos oss eller hos honom, så snart det är möjligt, för att reda ut hela ärendet. Det är naturligtvis inte meningen att någon försäkringstagare skall känna sig illa bemött eller må dåligt.
Företagare utan hjälp efter inbrott
I snart fyra månader har företagaren Hans Birelius i Rödmossa norr om Heby väntat på att skaderegleringen ska bli klar efter ett inbrott i hans bilverkstad.
Hans Birelius.
Foto: Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!