Företagare manar till ett rotuppror

Företagarna, LRF, Hela Sverige ska leva och Motormännen är några av de intresseorganisationer som protesterar mot regeringens planer på att begränsa rot- och rutavdragen och höja bränsleskatten.

Landsbygden - vad ska vi med den till?

Landsbygden - vad ska vi med den till?

Foto: Hans Lundgren

Heby2015-03-31 09:00

Företagarnas ordförande i Heby kommun, Charlotte Wall, beskriver den förda politiken som ”ett dråpslag mot småföretagen” och manar till rot-uppror på Facebook:

– Den som är rut- eller rotföretagare, beroende av bil och har anställt en eller flera ungdomar tack var den lägre arbetsgivaravgiften har anledning att vara orolig för egen del och för sina medarbetare. De åtgärder som S och MP-regeringen aviserar kommer att drabba väldigt många företagare i Heby kommun och åtskilliga av dem är våra medlemmar, säger hon.

Motormännen reagerar också mycket starkt på regeringens förslag till höjd bensinskatt:

– Det betyder att priset på en liter bensin höjs med 55 öre per liter vid pumpen. Dieseln blir ytterligare några ören dyrare. Att höja skatten så mycket på drivmedel är ett direkt slag mot de som bor på landsbygden och som inte har något alternativ till bilen. Sverige är ett glest befolkat land med långa avstånd där många är helt beroende av bilen i sin vardag, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännens Riksförbund.

Lantbrukarnas Riksförbund, pekar också på att de betydande skattehöjningar som införs på drivmedel innebär fördyringar för företagare i de gröna näringarna och för boende på landsbygden, även om effekterna hålls nere inom jord- och skogsbruket genom full kompensation för dieselskattehöjningen.

– Utvecklingen mot en energisektor som är mer beroende av fossila bränslen behöver stabila och konkurrenskraftiga spelregler. Därför är regeringen förslag om skattehöjningar på förnybar energi och biodrivmedel kontraproduktiva, enligt förbundsordförande Helena Jonsson.

Åse Classon, ordförande i hela Sverige ska leva, är också bekymrad över de aviserade åtgärderna:

– Att höja bränslepriset leder till att landsbygdsborna, som redan har knappare ekonomiska förutsättningar, blir fattigare, men tvingas ändå använda bilen eftersom de inte har något alternativ för transporter. Och att försämra rut- och rotavdraget drabbar åtskilliga små landsbygds­företag som redan har sämre förutsättningar att konkurrera.

Charlotte Wall, som också är ordförande för Lokala Partiet i Heby kommun, ledamot i Företagarnas förbundsstyrelse och en av galjonsfigurerna bakom Hebys länsbyte för åtta år sedan, blåser nu i luren för ett uppror mot den aviserade politiken:

– Om regeringen verkligen inser vikten av tillväxt och arbete är det obegripligt hur de tänker. Man verkar ha glömt att det är i småföretagen som fyra av fem jobb skapas. Nu har Företagarna startat ett rotuppror på Facebook.

– Blir vi riktigt många kan vi påverka, säger Charlotte Wall.

Fullmäktigeledamoten i Heby kommun, Håkan Collin (S), som länge kämpat för landsbygdsutveckling i västra Uppland, säger så här om höjningen av bränsleskatten:

– Bilen är oumbärlig på landsbygden. Jag räknar med att beslutet att höja driv­medelsskatten så här mycket är noga övervägt, det vill säga att också de påtagligt negativa konsekvenserna verkligen har vägts in.

Harald Brixeskog (MP), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, säger:

– Personligen är jag emot att drivmedelspriset ökar, jag tycker inte det är rättvist. När det gäller rut och rot tror jag att de måste reformeras i den riktning regeringen föreslår. För pengarna skall bostadsbyggandet stimuleras, och det är bra.

Fakta Sverige passerar tio-miljoner om två år

Sveriges invånarantal uppgick den 1 januari 2014 i runda tal till 9 645 000. Storstadsområdena expanderar kraftigast.

Det finns olika sätt att beräkna hur många medborgare som bor på den svenska landsbygden. En aktuell mediansiffra är 1,2 miljoner.

Enligt Statistiska Centralbyråns beräkningar passerar Sveriges befolkning tio miljoner under år 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!