Fordran på 9 kronor blev plötsligt skuld

En Tärnsjöbo krävs på 16 kronor för att få tillbaka nio kronor från digital TV-bolaget Boxer.- Jag vägrar att betala. Tar de inte tillbaka kravet byter jag leverantör, säger Tärnsjöbon till UNT.

Heby2008-10-14 00:01
Det handlar inte i första hand om beloppet, utan om principen.
- Den är naturligtvis orimlig.
Tärnsjöbon abonnerar förutom på Boxers standardpaket också på en del av bolagets filmkanaler. En tid efter det att den senaste fakturan hade betalats fick Tärnsjöbon av Boxer information om att bolaget tagit ut ett för högt belopp, det visade sig senare handla om nio kronor. Misstaget skulle regleras med nästa faktura.

Men den 7 oktober anlände en separat faktura med följande uppställning: Justerat prishöjning, minus nio kronor, faktureringsavgift 25 kronor, belopp att betala 16 kronor.
- Jag ringde direkt till Boxer. Den person jag talade med, som naturligtvis inte kunde lastas för det som hänt, lovade att informera ledningen för bolagets ekonomikontor.
- Sedan dess har jag inget hört. Det hade ju varit bättre att jag sluppit få tillbaka de nio kronorna. Sådana här metoder kallar jag för bondfångeri.

Tärnsjöbon uppger att när Boxer skyller fadäsen på "något datafel", så är det en tveksam förklaring eftersom datorn bara utför det som den programmerats att göra.
Frågan är om alla närmare 700 000 Boxerkunder, som i augusti i år abonnerade på bolagets filmkanalpaket, av misstag debiterades med 60 kronor i stället för aviserade 51 kronor, och att allihop får punga ut med 16 kronor för digital TV-bolagets misstag?
Då rör det sig plötsligt om miljonbelopp.

Johan Bobert, informationschef på Boxer, säger att han inte hört om problemet tidigare:
- Därför tror jag att det rör sig om ett enskilt digitalt misstag och inte om ett systemfel som drabbat många kunder. Men vi skall naturligtvis inte fakturera fel och om det ändå sker omedelbart gottgöra kunden, säger han.
Ola Svensson, jurist på Konsumentverket, säger att det beskrivna förfarandet är mycket märkligt:
- Självklart kan man inte ta betalt för att man själv tidigare gjort ett fel. Boxer är ett stort och seriöst företag, men här måste någonting ha gått helt galet.
Ola Svensson råder Tärnsjöbon att anmäla fakturan från Boxer till Konsumentverket för utredning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om