Fönsterbyte blev en dyr affär

Makarna Hans och Gun Andersson fick inga treglasfönster i rätt tid till villan på Olof Wijkmans väg i Morgongåva.

Hans och Gun Andersson, som efter 1,5 år äntligen fått sina nya fönster på plats, är besvikna på tillverkaren Tanum Fönster som anlitar oseriösa utförare.

Hans och Gun Andersson, som efter 1,5 år äntligen fått sina nya fönster på plats, är besvikna på tillverkaren Tanum Fönster som anlitar oseriösa utförare.

Foto: Hans Lundgren

Heby2008-11-18 07:05
Först nu, 1,5 år senare är alla fönstren på plats - 34 600 kronor dyrare än i offerten.
- Det har bara varit lögner, en fruktansvärd tid, säger Gun Andersson, 77.

Alltihop började i maj 2007 då makarna betalade 29 000 kronor i förskott för Tanum Fönster produkter utan att veta att återförsäljaren i Uppsala, Rotema Bygg AB, var på obestånd. I augusti gick företaget i konkurs och ägaren svarade inte längre på telefon.
Rotema Bygg avpolletterades som återförsäljare för Tanums Fönster, som fortfarande saknar en så kallad förstahandsleverantör av sina produkter i Uppsalaregionen. För att över huvud taget få några fönster måste makarna Andersson betala ytterligare 75 654 kronor, nu direkt till tillverkaren.
- Men när fönstren äntligen kom, ett år försenade, visade det sig att tre av dem och listerna inte passade. Dessutom var beslagen i fel färg, säger Hans Andersson, 82.
Den 15 augusti i år beställde han nya fönster för dem som inte passade och nya lister och beslag. Den 6 oktober anlände leveransen. Lokala snickare har satt in fönstren och slutfört arbetena. Trots sin höga ålder har också makarna Andersson hjälpt till.

- Vi har målat ytterfoder och förstås städat tomten från byggskräpet, säger Hans Andersson.
Krånglet och fördyringen är ändå inte det värsta:
- Det är nonchalansen mot kunden när man väl skrivit på papperen och betalat handpenningen. Då finns det ingen hjälp att få, säger Hans Andersson.
- Som kund litar man på en välrenommerad tillverkare, men Tanums Fönster hade ingen koll på om återförsäljaren var seriös.
UNT har sökt Rotema Bygg AB före detta ägare. Denne har inte gått att nå, men telefonsvararen upplyser att meddelanden nu kan lämnas till "Rotema Bygg Fönsterlagret".
Andreas Långström, produktansvarig på Tanums Fönster, säger att han under hösten varit Hans Andersson behjälplig med goda råd på telefon.
- Han har dessutom fått köpa ersättningsfönstren till inköpspris. Men vi är tillverkare och kan inte hjälpa honom med arbetena i villan, det måste hantverkare göra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om