Om du färdas längs väg 254 mot Röcklinge utanför Heby kan du inte missa de tusentals solrosor som reser sig på båda sidor av vägen. Skyltar är uppsatta med erbjudande om självplock och möjlighet ges att swisha valfri summa till Barncancerfonden. Det är ett initiativ av Falcon Gunnarsson, 5 år, tillsammans med hans morfar Mats Gunnarsson.
När UNT besöker Falcon på eftermiddagen har han precis kommit hem från förskoleklassen och mamma Emmy Gunnarsson konstaterar att han är lite trött. Men sedan har det också varit ett mediepådrag kring den unge försäljaren senaste tiden. Han har synts i olika nyhetstidningar och varit med i Tv4:s program "Efter fem". Han har gått från att vara anonym till något av en kändis på kort tid.
Uppmärksamheten har lockat många besökare till familjegården som tillhör Falcons mormor och morfar. När mamma Emmy frågar Falcon om han vet hur mycket pengar som kommit in hittills visar det sig att han har bra koll på siffrorna.
– 23 000 kronor, svarar han och ett leende smyger sig fram på hans läppar.
Mamma Emmy beskriver honom som lite blyg och när han ska fotograferas ser han först tvekande ut, men sedan händer något. Han kliver över en vattenpöl och väl ute bland solrosorna vänder han upp ansiktet och fyrar av ett leende som skulle kunna blända solen själv.
Det går inte att ta miste på att både han och mamma är glatt överraskade av summan de fått in till Barncancerfonden så här långt.
– Det är absolut över förväntningarna, säger Emmy Gunnarsson, och berättar att hon själv hade ett mål om 5 000 kronor.
Hon uppskattar att de, sedan de öppnade för snart fyra veckor sedan, har haft omkring 200 besökare.
– Det har varit generösa överföringar via Swish, konstaterar hon och tror att det beror på att pengarna går till ett gott ändamål.
Idén att vara med i Barncancerfondens initiativ "Solrosor i kampen mot barncancer" kom från Falcons morfar och han fick snabbt med sig Falcon på projektet, berättar Emmy Gunnarsson.
– Sedan Falcon var knappt två år har han varit med morfar och kastat ut de här solrosfröna. De gör alltid det här tillsammans. Nu blev det till något ännu bättre.
På självplocksskylten sitter en QR-kod som besökarna kan använda för att swisha. Pengarna går direkt till Barncancerfonden. Än finns det gott om knoppar kvar på solrosorna, men hur länge till försäljningen kan hålla på är oskrivet.
– Det beror på vädret, säger Emmy Gunnarsson.