En lektion i stress för lärare
Barn som stressar kan få skador i hjärnan som försämrar deras inlärningsförmåga.Det sade neuropsykologen Åke Pålshammar från Uppsala universitet när han fortbildade grundskolelärare i Östervåla, Harbo och Tärnsjö på onsdagen.
Åke Pålshammar samtalar med SO-lärare Lennart Andersson i en paus.
Foto: Lars Gunnarsson
—Det hjälper oss lärare att förstå hur vi kan möta barn som har problem i skolan på ett bättre sätt, sade förskolläraren Erika Norstedt.
Åke Pålshammar redogjorde grundligt för den neuropsykologiska vetenskapens ståndpunkter.
Kan ge skador
—Det finns en risk med stress som vi inte tidigare har känt till. Stress kan ge hjärnskador. Värst är det om barn stressar, sade han, och hänvisade till amerikanska forskaren Robert Sapolskys rön.
När en individ är mycket stressad får binjurebarken signaler från hjärnan om att tillverka cortisol, ett kraftigt stresshormon med långtidsverkan. Det kan påverka en del av hjärnan som heter hippocampus och som har till uppgift att lagra minne. Robert Sapolsky har visat att hippocampus har många receptorer (mottagare) för cortisol.
—Efter en långvarig cortisolpåverkan börjar hippocampus att sluta med det arbete som den annars skulle ha gjort. En stressad person får svårt med inlärning, sade Åke Pålshammar.
Kan inte värdera intrycken
Han förklarade även varför vissa barn med ett oroligt beteende inte kan låta bli att reagera på all slags stimuli som kommer i deras blickfång. De rusar fram till klassrumsfönstret när ambulansen åker förbi därför att de saknar förmåga att välja vilka intryck som är värda att uppmärksamma eller ignorera som irrelevanta för stunden.
—Det är en fråga om utveckling, men det kan också vara problem som beror på miljöpåverkan eller på brister på signalsubstans i hjärnans exekutiva system, sade Åke Pålshammar, och hänvisade till ännu en vetenskaplig gigant, den ryske neuropsykologen Alexander Lurias och hans vedertagna teori om hjärnans tre block.
Primitivt beteende
Det handlar om det basala och motiverande systemet i hjärnstammen, det receptiva systemet i hjärnans bakre del som tar emot, analyserar och lagrar information, och frontallobernas exekutiva system där individen planlägger och kontrollerar sina aktiviteter baserat på informationen från det receptiva systemet.
—Stress gör att de basala och receptiva systemen blir dominerande och då tenderar individens beteende att bli mer primitivt, sade Åke Pålshammar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!