I dag är Heby kommun den dyraste färdtjänstkommunen i länet av de som erbjuder färdtjänst utanför kommungränsen. En resa på ungefär fem mil kostar 301 kronor enkel väg, medan en liknande resa i Knivsta, Östhammar och Tierp kostar mellan 105 och 220 kronor.
Nu har vård- och omsorgsnämnden beslutat att färdtjänstpriserna ska sänkas.
– Vi har sett över taxan som avses när man åker färdtjänst utanför kommunen och håller med om att det är alldeles för dyrt. Vi har haft UL:s zoner som grund när vi har beräknat taxan och från Heby till Uppsala är det tre zoner, det är därför det blir så pass dyrt. Det är två zoner till Sala och en till Tierp och Enköping, så till de orterna är priserna lägre, säger Annika Krispinsson (C), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
På kommunfullmäktiges sammanträde i november kommer vård- och omsorgsnämnden föreslå att alla färdtjänstresor utanför kommunen ska räknas som två zoner.
– Det blir samma taxa oavsett var man åker. Färdtjänsttaxan bygger på att man betalar vad resan kostar med UL:s ombordtaxa, plus 75 procent av den summan. Den som åker utanför kommunen får även betala 20 kronor per påbörjad mil.
En enkelbiljett som köps ombord och gäller för en zon kostar för en vuxen 42 kronor hos UL. Vård- och omsorgsnämndens förslag om två zoner innebär att det, tillsammans med tillägget på 20 kronor för varje påbörjad mil, kommer kosta 247 kronor enkel väg att åka färdtjänst från Heby till Uppsala.
Den nya taxan kommer att gälla från 1 januari 2022.
– Vi måste ta ut ett rimligt pris för vad det kostar för färdtjänsttagare att åka färdtjänst. Heby kommun betalar per resa till taxibolaget och när personen som åker färdtjänst får betala 247 kronor kostar det 1 900 kronor för kommunen. Vi kan inte sänka taxan hur mycket som helst, men vi kände att det var viktigt att se över den och göra en revidering, säger Annika Krispinsson (C).
UNT har tidigare berättat om Malin Strömberg från Harbo, som med de nuvarande färdtjänstpriserna måste betala 602 kronor för att åka fram och tillbaka till Uppsala. Hon tycker inte att ändringen av taxan är tillräcklig.
– Jag tycker att de diskriminerar oss som är funktionshindrade. Det är rimligt att man ska betala för servicen, men det ska vara i proportion till vad friska människor betalar för kommunalt färdmedel, säger hon.