E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, och är en undersökning där konsumenter fått svara på vilken webbutik som säljer fysiska varor som de upplever är bäst på hållbarhet. Apotea placerar sig högst upp på listan med 22 procent av rösterna.
– Det känns otroligt roligt att det är kundernas bedömning. Hållbarhet har varit en del av vår kärnverksamhet från början och det är väldigt roligt att kunderna ser och uppskattar det, säger Erika Svensson, hållbarhets- och kvalitetschef på Apotea.
Hon berättar att företagets arbete med miljö- och klimatpåverkan innefattar hela ledet, från leverantörer och produkter till förpackning, emballage och transporter.
– Vi köper till exempel inte in produkter som innehåller mikroplast eller PFAS, och kartongerna som skickas ut till kunderna viks på ett sätt som gör att kartongstorleken minimeras. Lagret i Morgongåva har Sveriges största takplacerade solcellsanläggning och vi tittar just nu på hur vi kan installera fler solceller. Vi har också automatiserat för att göra vissa processer effektivare och erbjuder fossilfria transporter ut till kunderna.
Apotea säljer också produkter där en del av vinsten går till ideella organisationer, och kunderna kan välja att avrunda uppåt när de betalar.
– Vårt bidrag till välgörenhet tror jag att många kunder har uppmärksammat. Tillsammans med kunderna har vi samlat ihop över 50 miljoner, säger Erika Svensson.