Diabetessjuk kvinna utan el i två månader
En 63-årig diabetessjuk Tärnsjökvinna står sedan drygt två månader tillbaka utan ström i sin lägenhet på grund av obetalda elräkningar.
- I vanliga fall injicerar jag fyra gånger per dag, men det är omöjligt nu eftersom jag inte kan hålla mattiderna ordentligt. Jag känner att hälsan bara blir sämre, säger kvinnan.
Nu ställer hon sig frågan om det är rimligt att ett elbolag, i det här fallet Vattenfall, får äventyra en människas hälsa på det här sättet. Efter ekonomiska problem fick hon för ett drygt halvår sedan ett brev från Vattenfall där det stod att hon riskerade att bli utan ström om hon inte betalade sina elräkningar. Men sedan hände inget mer.
- Plötsligt i början av juni slogs strömmen av utan någon ytterligare förvarning. Sedan dess har jag klarat mig utan ström, men nu börjar det kännas ohållbart, säger kvinnan.
Hon känner sig alltmer förtvivlad över sin ekonomiska situation samtidigt som hon senaste månaderna åkt in och ut på sjukhuset. Just nu har hon dessutom flera brutna revben efter ett fall för en tid sedan.
- Utan en elektrisk spis är det omöjligt att sköta om mina matrutiner och att äta ute har jag ju absolut inte råd med. Även den personliga hygienen är ett problem. Sedan strömmen slogs av har jag duschat bara två gånger, säger kvinnan som tagit kontakt med de sociala myndigheterna i Heby kommun.
- Men de säger att min pension är för hög och att jag borde flytta från huset jag hyr nu. Själv har jag hört att det finns nån paragraf som säger att man inte får stänga av strömmen hos allvarligt sjuka människor, säger hon.
En titt i ellagen ger henne rätt. I kapitel 11, paragraf 3 står det i sista stycket att en eldistributör inte får stänga av strömmen för en person om åtgärden utgör ej obetydlig risk för personskada. Enligt Margareta Elmersjö, enhetschef på individ- och familjeomsorgen i Heby kommun, pågår som bäst en utredning i det här ärendet.
- Vi gör aldrig insatser utan en ordentlig utredning. Rent spontant tycker jag det vore berättigat att kunna åberopa den här paragraftexten, jag är själv nyfiken på hur elbolaget ställer sig, säger hon.
Från Vattenfalls sida säger man sig vilja titta i detalj på vad som skett i det här fallet, och har lovat återkomma med kommentarer.
- Den normala rutinen i såna här sammanhang är i alla fall att abonnenten och kommunens sociala myndigheter delges innan strömmen slås av. Vi ska se över hur vi hanterat det här fallet, säger Marie Litsell, presstalesman från Vattenfall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!