"Det blir omöjligt att ta tåget till Sala"

Regiontåget från Uppsala klockan 6.56 mot Falun, som dagligen utnyttjas av mellan 30 och 50 Uppsalabor, dras in från och med nästa tidtabellskifte den 12 december.

Heby2010-11-20 09:45

Kenneth Mårtensson, vd på Sala Heby Energi AB, är en av dem som dagligen tågpendlar till jobbet i Sala med just det tåget.
– Tåget åker förbi Sala men stannar inte. Åtgärden är obegriplig. Det vore en sak om man drog in en linje för att den är olönsam, men i det här fallet beror det på att man vill minska restiden mellan de två ändstationerna med 15 till 20 minuter, säger han.
Eftersom pendeltågtrafiken mellan Sala och Uppsala får vidkännas kraftiga begränsningar vid kommande tidtabellskifte, något som UNT berättat om tidigare, försvinner också 7.05-tåget som alternativ.
– När nu också den turen försvinner blir det helt enkelt inte möjligt att resa till jobbet med tåg längre, säger Kenneth Mårtensson.

Regiontåget från Uppsala 6.56 servar personalen på sjukhuset, skolorna, fängelset och rättspsykiatrin i Sala. I genomsnitt rör det sig om ett 40-tal personer dagligen som kan ta tåget till och från arbetet.
– Den här åtgärden innebär att man utarmar bygderna mellan de större stationerna på sträckan för att tjäna ganska litet tid. Man tänker enligt min mening alldeles fel, allt behöver inte gå så fort. Infrastrukturen finns ju där och borde kunna utnyttjas av alla som vill och kan åka med tåget.
Kenneth Mårtensson trodde till en början att inskränkningarna i den så kallade Dalabanans trafik bara var tillfällig och avsåg den kommande jul- och nyårshelgen:
– Tittar man närmare på den trafikpolitik de ansvarig tycks ha slagit in på är kanske också den utlovade satsningen på pendeltågen mellan Sala och Uppsala från och med hösten 2012 inte heller så mycket att hoppas på. Trafiken kommer inte att öka då arbetspendlarna behöver den, det vill säga på morgnarna och eftermiddagarna, utan mitt på dagen, sent på kvällen och på lördagar.
– Det känns som om de ansvariga håller på att montera ner det som efterfrågas. Man tänker bara på snabbheten och då har man inte tid att stanna på mindre stationer, säger Kenneth Mårtensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om