Delar av Dalabanan avvisas

Länsstyrelsen i Uppsala län avvisar Trafikverkets förslag för ombyggnad av järnvägen för Dalabanan väster om Heby och väster om Vänge. Länsstyrelsen hävdar att åtgärderna medför en betydande miljöpåverkan.

Heby2011-10-23 10:08

– Men det är inte oväntat, säger Helena Södergård, projektledare för Trafikverkets utveckling av järnvägsområden.

Det är i förstudien som Trafikverket lade fram i vintras som åtgärderna på delsträckan Uppsala-Sala presenteras. Det handlar dels om en tio kilometer lång korridor väster om Heby där järnvägen föreslås dras om för att bli rakare, samt en ombyggnad av den befintliga mötesstationen med en sidoförskjutning av spåren på en kilometer.

Lokaliseringen är känslig skriver länsstyrelsen och pekar på att i det området finns ett naturreservat och förslag på nytt vattenskyddsområde för Heby tätort. Sammantaget bedöms lokaliseringen av korridoren innebära betydande miljöpåverkan skriver länsstyrelsen i sitt beslut som inte kan överklagas.

Samma bedömning gör länsstyrelsen av förslaget att väster om Vänge göra en linjeomdragning för kurvrätning och en ny mötesstation. Projektets omfattning tillsammans med områdets känslighet, kulturmiljö och vattenskydd gör att länsstyrelsen bedömer att åtgärderna kan antas medföra betydande miljöpåverkan.
– Som sagt det här är en naturlig del av handläggningen. Det som bedöms ha betydande miljöpåverkan får vi behandla vidare i en järnvägsutredning där fler målsägare kommer att bli involverade. Vi har flera alternativ att välja mellan.

Totalt är det åtgärder för elva delområden på sträckan Uppsala-Sala som redovisas i Trafikverkets förstudie. För övriga delområden bedöms inte lokaliseringen som känslig eller medföra miljöpåverkan i miljöbalkens mening.
– Delområdena på den här sträckan som vi nu fått veta är okay behöver vi inte utreda mera, och det är också viktiga besked, säger Helena Södergård.

Investeringarna i sträckan Uppsala-Sala beräknas kosta mellan 700 och 850 miljoner kronor och hela sträckan till Borlänge mellan 1,6 och 2,2 miljarder. Investeringarna är inte finansierade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om