Alla övriga förberedelser är nämligen utförda. Förhandsbeskedet på bygglovet och andra myndighetsbesked är givna, råmark vid södra infarten till samhället har setts ut, den ekonomiska föreningen är bildad och försedd med styrelse och stadgar. Ansökan om statligt bidrag samt ett prospekt för andelsköparna finjusteras nu.
– Vi hoppas på att få ihop en halv miljon från hushållen och företagen här i socknen, men vem som vill kan bli delägare, säger Kjell-Arne Rönnberg, ordförande i Harbo sockenråd som tog på sig ansvaret att samordna krafterna som ilskan utlöste när Statoil i vintras meddelade att de skulle lägga ner sin station i samhället.
Styrelsen grunnar nu på hur mycket en andel skall kosta:
– Det är en grannlaga uppgift. Mer än en tusenlapp blir det inte, alla skall kunna vara med. Det finns ingen begränsning för hur många andelar man kan köpa. Vi hoppas att företagen i bygden vart och ett köper ett antal andelar, säger Kjell-Arne Rönnberg.
Han är optimist, det borde gå att få ihop pengarna. I Harbo finns 450 hushåll och åtskilliga företag, de flesta små. Alla vinner på att macken byggs.
– Annars blir det svårt att få folk att flytta hit, huspriserna sjunker. Kanske mister vi på sikt också vår fina ICA-butik, risken är ju att utan mack börjar folk att handla både bensin och livsmedel i Uppsala. Att många är medlemmar i föreningen, och att de när ekonomin så tillåter kan få återbäring på insatsen, skapar köptrohet, resonerar Kjell-Arne Rönnberg.
Macken levereras nyckelfärdig från Premac i Västerås (företaget ägs och drivs för övrigt av Salabon Kjell Andersson) och kostar cirka 1,5 till 1,7 miljoner kronor. Man räknar med statliga bidrag från i första hand Tillväxtverket på minst en halv miljon kronor.
Råmarken måste fyllas ut och en infart på 30 meter byggas innan tankarna kan stoppas i marken och pumparna börja fungera. Föreningen hoppas på ideella arbetsinsatser och att få låna nödvändiga maskiner för arbetena.
Det blir fråga om automatpumpar för 95-bensin, diesel samt E85 med dubbla tappställen för respektive bränsleslag. Förra mackägaren i samhället, Bengt-Olov Persson kommer att svara för tillsynen av anläggningen, eftersom han redan har den behörigheten.
– Vi kalkylerar med att sälja minst en miljon liter per år och då kommer det att gå runt. Blir det mer är det bonus för alla delägare, säger Kjell-Arne Rönnberg som ger Heby kommun mycket beröm för deras hjälp.
– De får mycket skäll, men jag har bara gott att säga om kommunens politiker och tjänstemän, säger Kjell-Arne Rönnberg.