Delade meningar om färdtjänsten i Heby

Taxiföraren i Christer Johansson i Västupplands taxi är inte nöjd med att Heby kommun har flyttat den manuella färdtjänstbeställningen i Heby till en datoriserad telefoncentral i Västerås. - En dator i Västerås är inte i närheten av den effektivitet som vår växel hade, menar han.

Heby2004-08-18 21:39
Den 1 juli överfördes färdtjänstbeställningarna i kommunen från Västupplands taxis manuella telefonväxel i Heby till Samtrafik i Västmanlands centrala växel i Västerås.
- Tanken är att färdtjänsterna Heby ska effektiviseras när alla resor samplaneras i en dator, säger enhetschefen Björn Stålfors i Heby kommun.
Samtrafik i Västmanland är ett kommunalförbund med uppgift att samordna sjukrese- och färdtjänsterna i olika kommuner. Härifrån samordnas resorna i Heby, Sala och Västerås.
När en person ringer till den datorstödda enheten i Västerås för att göra en beställning får den även här prata med en person i den andra änden. Uppringaren ombeds att uppge eller själv knappa in sitt personnummer. Därefter kommer en "kundbild" upp på telefonistens dataskärm. Där framgår vilka hjälpmedel resenären har, vilken tidsåtgång som blir nödvändig, med mera. Datorn beräknar alla parametrar och räknar ut vilken bil som är närmast och som får beställningen. Det kan innebära att en taxi hemmahörande i en annan ort kommer till beställaren.

Tomma bilar
Taxiföraren Christer Johansson i Östervåla anser att samordningen inte är så rationell som de ansvariga tror eftersom taxibilar ibland går tomma mellan orterna.
Torbjörn Winberg, direktör på Samtrafik i Västmanland, försvarar systemet.
- Det är ett mycket komplext system med en stor mängd körningar. Det kan finnas rationella skäl till att en bil går tom. Det beror på vilka efterföljande körningar den har. Den enskilde taxiföraren ser inte helheten, säger han.
Christer Johansson håller inte med.
- För en tid sedan gick en av bilarna tom tillbaka från Västerås till Östervåla. Där gjorde den en kort körning inom Östervåla och sedan gick den tom till Sala och där avslutades passet. Det är knappast rationellt, säger han.
Christer Johansson tycker också att den personkännedom som fanns i den helt manuella växeln i Heby har gått förlorad.
- Den var värdefull för resenärerna. Vi visste vilka personliga behov många hade, säger han.
Både Björn Stålfors och Torbjörn Winberg håller med om den personliga servicen kan gå förlorad, men att den har sitt pris och att det ändå är ekonomiskt och rationellt för kommunerna att samarbeta om färdtjänsten inom ett kommunalförbund.
Taxiföraren Christer Johansson är dock inte övertygad.
- Det går säkert att göra besparingar i Västerås, dit många taxibilar går. Men en ytterområde som Heby kommun vinner inte på systemet. Här åker inga taxibilar förbi. Inom Heby kommun planerar en människa taxitrafiken bättre än vad en dator i Västerås gör. Det är ett stelt system. Det kommer att kosta mer än det smaka Heby kommun. Det kan också medföra en sämre lönsamhet för Västupplands taxi, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!