De nätverkar för att rädda tågen

Tidigare i veckan samlades företrädare för Järlåsa hembygdsförening och byalaget i Vittinge för att försöka rädda och utveckla pendeltågtrafiken på sträckan Uppsala–Sala.

Heby2010-10-08 13:03

Mötet ägde rum i Järlåsa brandstation och entusiasmen uppges ha varit stor. Sedan tidigare finns byalaget i Morgongåva och Sala Bästa med i nätverket.
Senare i höst kommer man att träffa Vängebor och troligen också styrelsen för Västerlövsta (Heby) hembygdsförening. Då kan det visa sig att alla orter där det finns perronger och hållplatser eller där man önskar sådana, är med i tågnätverket.

I Järlåsa kommer medlemmar i hembygdsföreningen att genomföra trafikmätningar under hösten vid samhällets två busshållplatser. Syftet är att ta reda på hur många som regelbundet reser kollektivt.
En viktig uppgift för nätverket blir också att påverka remissen som Trafikverket, som numera har övertagit Banverkets uppgifter, ska skicka till kommunerna utmed den så kallade Dalabanan mellan Uppsala och Mora.

Den studie behandlar bland annat en utbyggnad av signalsystemet samt dubbelspår och spårrätningar. Dessa åtgärder har största betydelse för möjligheterna att i framtiden driva persontågtrafik på sträckan. En av delsträckorna är den mellan Uppsala och Sala.

I kontakt med Vittinge byalag, som är drivande kraft i bildandet av det lokala tågnätverket, har UL:s informationschef Sture Jonsson låtit förstå att bolaget tycker det bästa vore om de berörda tätorterna i Västra Uppland försöker få med sina gemensamma synpunkter i respektive kommuners yttranden till Trafikverket.

Vid årsskiftet dras tågtrafiken Uppsala-Sala ner från tolv till fyra dagliga dubbelturer och priset på tågkort höjs kraftigt. Åtgärden är mycket hårt kritiserad i orterna utmed sträckan.
Det är vagt utlovat att tågtrafiken ska byggas ut igen senhösten 2012 om ekonomin och de trafiktekniska förutsättningarna medger det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om