Dalkarlsåsen föreslås bli riksintresse
SGU avser att föreslå grundvattentillgången i Dalkarlsåsen mellan Heby och Tärnsjö som riksintresse i det pågående landsomfattande miljömålsarbetet.Det betyder att åsen skyddas från olika framtida ingrepp och att en ny riksväg 67 troligen kommer att dras väster om åsen.
Karteringen, som föreligger i en 144 sidor lång rapport och som CD, har utförts på uppdrag av Heby kommun.
— Utredningens viktigaste slutsats är den att det rör sig om ett mycket stort grudvattenmagasin med en kollossal potential för hela den omkringliggande regionens framtida tillgång på dricksvatten, säger Müllern.
Total ger magaisnen 260 liter vatten per sekund eller 22 miljoner liter per dygn.
— Eftersom åsen norr om Heby erbjuder möjlighet med konstgjord grundvattenbildning från Dalälven kan tillgången tiofaldigas.
Bland de bästa i landet
Enligt Carl-Fredrik Müllern finns inte många så gynnsamma vattenresrvoarer i landet.
Från söder om Heby samhälle sträcker sig dessutom ett magasin till Flosta källor i Enköpings kommun. Magasinet ligger under Örsundaån, som djupast 25 meter under havsnivån.
Riksväg 67 löper norr om Heby uppe på Dalkarlsåsen som vid Ulebo källor söder om Tärnsjö förgrenar sig och där byter namn till Masteråsen.
Men åsen är en av landets längre, den sträcker sig från söder om Uppsala till Bollnäs och har en rad lokala namn.
Men mellan Heby och Tärnsjö hotar vägsalt och miljöolyckor ständigt att vattnet i den genomsläppliga grusåsen skadas. Kloridhalten i exempelvis Ulebo källor har åttafaldigats på 30 år till 40 mg per liter vatten och fortsätter stiga.
Vägverksförslag inte särsklit bra, anser SGU
Vägverkets två tidigare förslag till ombyggnad, strax öster och strax väster om åsen är inga "speciellt bra förbättringar" anser SGU och hoppas att deras förslag, att dra en ny och bredare väg betydligt mera västerut förbi bland annat Västerbo stuteri, förverkligas.
Den nya vägen skall dras från Stingtopet i söder till en bit in på nya förbifarten vid Tärnsjö. Vid källarona utmed den sträckan anser SGU att Vägverket kan anlägga vackra rastplatser.
Men det är först på senare tid som grundvattentilgångarnas utsatthet börjat uppmärksamas. När Vägverket anlade Tärnsjöförbifarten för tio år sedan byggdes den södra delen av den ovanpå grundvattenmagasinet.
— Jag har fattat det så att Vägverket kommer att ansluta den nya vägen längre norrut. Ungfär halva förbifarten och den gamla vägen söderut kommer att kunna användas av lättare lokaltrafik, säger Carl-Fredrik Müllern.
Någon tidpunkt för när den nya vägen byggs finns dock ännu inte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!