Dalälvsbroar kan bli räddade

En hel del talar nu för att de så kallade Dalälvsbroarna, som förr befordrade tågtrafiken på linjen Tärnsjö–Gävle över Nedre Dalälvens vatten, undgår rivning.

Foto: Hans Lundgren

Heby2013-01-09 09:04

Hotet mot broarna har funnits i flera år eftersom Fortifikationsverket misslyckats med att finna en ny huvudman för broarna.
Verket övertog broarna i slutet av 1990-talet från Försvarsmakten som tidigare ansett att de hade strategisk betydelse. Grundproblemet att bevara dem till eftervärlden är kostnaderna. Att göra en renovering som garanterat bevarar dem i 100 år till skulle enligt en huvudinspektion gå löst på 27 miljoner kronor och det anses vara för dyrt.

En senare konsultrapport pekar emellertid på en annan och mer överkomlig lösning, nämligen att bevara broarna för en tid av tio till femton år. Det kostar i dagsläget 200 000 kronor i tillfälligt rostskydd och initialt ytterligare 1,6 miljoner för att anlägga gång- och cykelled i trä samt staket på broarnas sidor. De skulle också främja turismen i regionen.
– Vi köper på så sätt tid samtidigt som det finns en skötselplan för broarna. Från länsstyrelsens sida finns ett intresse av att bevara dem för framtiden, säger Klara Wirdby, enhetschef för kulturmiljö- och folkhälsa på länsstyrelsen i Gävleborg

En av de fyra broarna ligger i Heby kommun, de övriga i Sandviken och Gävle. Heby kommun har tidigare deklarerat att den inte är beredd att vara med om att renovera broarna för flera tiotals miljoner kronor. Hur man ställer sig till det senaste förslaget återstår att se. Berörda kommuner är inbjudna till ett möte om saken i Gävle den 15 januari till vilket också företrädare för den eventuella nye huvudmannen, Naturvårdsverket, är kallad.


  018-478 13 58
Tillfällig lösning. Ett kortsiktigt rostskydd kan rädda den gamla järnvägsbron vid Gysinge undan rivning, åtminstone för en tid.ArkivFoto: Hans Lundgren
Citat

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om