Dalabanan rustas upp

Banverket vill finansiera en järnvägsutbyggnad mellan Dalarna och Arlanda/Stockholm tillsammans med intressenterna utmed den så kallade Dalabanan.

Heby2008-10-27 23:00
Det är första gången en sådan metod används för att kunna öka kvaliteten på en järnvägssträcka i Sverige.
Järnvägen genom Dalarna till Stockholm via Arlanda är i starkt behov av upprustning. Projektet finns inte med i Banverkets framtidsplan som sträcker sig till år 2015.
Därför har Banverket tillsammans med Dalabanans intressenter - bland andra Heby och Uppsala kommuner - arbetat fram en alternativ finansieringsmetod för att kunna rusta järnvägsträckan under de kommande två åren:

Banverket finansierar investeringen som skall återbetalas med höjda banavgifter under en period på högst 20 år.
- Ett viktigt och spännande försök att skynda på viktiga järnvägssatsningar, säger Banverkets generaldirektör Minor Akhtarzand.
Positivt för Heby, säger kommunalrådet Carina Schön (s), som var på plats i Borlänge på måndagen:
- En bra trafik kräver betydligt flera tåg på banan än nu. I Heby vill vi ha täta pendeltåg mellan Uppsala och Sala. Kanske kommer biljettpriset att höjas för att betala åtgärderna, men det är det värt med tanke på miljön och tids- och komfortvinsterna, säger Carina Schön.
Åtgärderna syftar på kort sikt till kortare restider, tätare trafik med persontåg och bättre punktlighet, på längre sikt till ännu kortare restider mellan Dalarna och Arlanda/Stockholm och fler tågmöten på järnvägsstationer där resenärer ska av och på tåget.

Varje möte på en station i stället för på "skogen" förkortar restiden med flera minuter, konstaterar Banverket i ett pressmeddelande i samband med måndagens avsiktsförklaring.
Nu vidtar förhandlingar. Parterna ska reglera innehållet i åtgärderna i ett avtal som skall skrivas under senast 30 juni nästa år.
I Dalabanans intressenter ingår bland andra kommuner, landsting och regionförbund i Dalarna, Västmanland och Uppsala län.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om