Dalabana kan ge Heby snabba Stockholmståg
Restiden med tåg mellan Stockholm och Mora via Uppsala och Heby kan minska med 40 procent och Heby kan få avgångar till Stockholm en gång i timmen. Det är ett par av visionerna i konsulten Tom Rosanders utredning om Dalabanan, som presenteras av Dalabanans Intressenter i Borlänge i dag.
Kommunerna har gått samman i intresseföreningen Dalabanans Intressenter och krävt att Banverket gör en motsvarande miljardsatsning på Dalabanan.
För Heby skulle Dalabanan betyda att Stockholmsregionen kom närmare. Avgångar från Heby varje timme i bägge riktningarna ingår i visionen. Det skulle kräva dubbelspår mellan Uppsala och Vittinge.
Skulle ge vinst
Konsulten Tom Rosander har gjort en rad utredningar om tågtrafikens modernisering runt om i landet. Han har nu även granskat Dalabanans förutsättningar. Med kurvrätningar, utbyggda dubbelspår och mötesspår på vissa platser har han kommit fram till att effekten på restiderna är så betydande att Dalabanan sannolikt blir vinstgivande för SJ. Dessutom blir investeringarna samhällsekonomiskt lönsamma, menar Rosander.. Det är en förutsättning för att Banverket ska investera i Dalabanan.
Omkring 2,5 miljarder kronor kostar en första utbyggnadsetapp. Enligt Tom Rosanders rapport är den utbyggnaden realistisk inom fem till tio år. Hans vision på längre sikt är dubbelspår hela vägen mellan Uppsala och Mora, men för det behövs ytterligare några miljarder.
Avsevärt kortare restider
Arbetspendling, turism och godstransporter skulle gynnas av snabbare tågkommunikationer. Restiden i dag för persontåg mellan Stockholm och Mora är tre timmar och 57 minuter. Med en fullt utbyggd Dalabana kan restiden sänkas till två timmar och 20 minuter. Sträckan Borlänge-Stockholm kan avverkas på en timme och 40 minuter.
Fotnot: Föreningen Dalabanans Intressenter består av kommunrepresentanter från Heby, Sala, Avesta, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Leksand, Mora, Orsa, Rättvik, Säter och Älvdalen. Den har sitt kansli i Borlänge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!