Dags för isracing i Morgongåva

Efter en besvärlig vinter går det nu äntligen att köra isracing på John Fredrikssons bana i Lugnet utanför Morgongåva. I dagarna är aktiviteten febril inför onsdagens tävling

John "Haren" Fredriksson ser fram emot onsdagens tävlingar hemma på hans Fredrikshof i Morgongåva.

John "Haren" Fredriksson ser fram emot onsdagens tävlingar hemma på hans Fredrikshof i Morgongåva.

Foto: Foto: Per Johansson

Heby2005-02-21 00:00
—Det har känts så motigt och trögjobbat när vi hela tiden har haft vädret emot oss. Man önskar att banan låg norr om Dalälven, säger John "Haren" Fredriksson om vinterns situation på Fredrikshof, den isracingbana som han sedan elva år tillbaka driver vid hemmet i Lugnet utanför Morgongåva.
Två tävlingar har fått ställas in i vinter. Den första eftersom det var för varmt och den andra på grund av snöbrist.
—Vi behöver snö till vallarna runt banan och till in- och utfartsrampen, förklarar John Fredriksson.

Behöver tur
Situationen har varit liknande många gånger förr i banans historia.
—När jag byggde den här banan tänkte jag kanske mer på de fina vintrar som hade varit när jag själv tävlade isracing. Jag tänkte nog inte att det skulle bli så här. Nu måste man ha oerhörd tur för att kunna köra en tävling på ett förutbestämt datum, erkänner han.
Men den senaste tidens vinterväder har gjort att åtminstone den planerade tävlingen på onsdag kväll kommer att bli av.
— En del blidväder klarar jag av. Men helst skulle jag vilja att det blev några minusgrader innan det blev dags att ploga isen. Är det blötsnö måste jag slunga in den i innerplan eller utanför arenan, eftersom det blir för farligt att ha hårt packad blötsnö i vallarna, säger han.

Konstgjord sjö
Fredrikshof består annars av en konstgjord sjö, som John "Haren" Fredriksson själv kan reglera vattennivån i.
—På somrarna drar jag ur proppen och tömmer sjön för att kunna hålla undan från växtlighet på botten. På hösten sätter jag igen proppen och så får höstvädret göra sitt. Nu har jag runt 25 centimeter djup is, berättar han.
Inför tävlingen är verksamheten febril och under den gångna helgen har John Fredriksson och övriga arrangörer slitit med att få varningslampor, startramper och alla elkablar på plats. Förhoppningsvis räcker vädret till för att arbetet även ska resultera i en tävling den tredje mars.
Tävlingarna arrangeras av John Fredrikssons moderklubb Funbo MS. På onsdag hålls en öppen tävling i den så kallade liga B och den tredje mars är det liga A som gäller.
—Då kommer de riktigt stora kanonerna hit och kör, men det är lika roligt att titta på de andra, säger John Fredriksson.

Ryssen blev Haren
Själv slutade han att tävla i isracing efter en olycka 1994, samma år som Fredrikshof blev färdigt. När han körde isracing gick han inte under det privata smeknamnet Haren, utan kallades för Ryssen.
—Jag hade en lite egen åkstil som gick ut på att jag istället för att köra i idealspåret körde på yttern där isen var bättre. Men det innebar å andra sidan att man måste köra mycket fortare än de andra. Förutom jag var det bara en del toppryssar som körde så. Och så var det någon tävling där man inte började säga Ryssen om mig. Men det öknamnet skämmer inte för sig. Ryssarna har ju varit väldigt framgångsrika i sporten, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om