Orsaken till att de 1 150 meterna gc-väg mellan Vittinge och Morgongåva inte lagts in i förstudien är Trafikverket fasthållande vid sin tidigare uppfattning att etapperna är två separat projekt i Länstransportplanen.
”Vittinge ligger kvar i planen som tidigare”, skriver Trafikverket lakoniskt och det kan innebära att förverkligandet av den etappen kan ligga tio år bort i tiden, medan etappen Heby/Morgongåva kan byggas från och med år 2014.
Vittinge byalag pekade i sitt remissyttrande på att Heby, Morgongåva och Vittinge utgör en bygd, speciellt hör Morgongåva och Vittinge samman. Man framförde också att önskan om cykelvägen mellan de två orterna varit aktuell i decennier och att det tidigare haft den högsta prioritet hos kommunen. Byalaget uttryckte därför förvåning över att etappen inte fanns med i förstudierapporten och ville att den skulle inarbetas i den färdiga studien.
I januari hölls ett välbesökt samrådsmöte i Morgongåva. I mars i år förordade kommunstyrelsen i Heby, i linje med lokala åsikterna på samrådsmötet, att etappen Morgongåva/Vittinge skulle utredas i anslutning till etappen Heby/Morgongåva. Men det och att flera andra remissinstanser samt privatpersoner i bygden i brev förordat samma sak hjälpte alltså inte.
I en färsk skrivelse till kommunledningen vill Vittinge byalag att ett nytt försök skall göras för att försöka ändra på Trafikverkets inställning.