Chef gav sin kusin åkaruppdrag

När Sala-Heby Energi AB, SHEAB, behövde en transportör av virke, valde den ansvarige på det kommunala energibolaget sin kusin som är åkare. Ett avtal skrevs på ett år. Nu ändrar sig bolaget.

Heby2009-11-03 06:00
- Vi kommer att offentligt handla upp den här tjänsten under november. Ett troligen treårigt avtal borde kunna börja gälla från den 1 december, säger vd Kenneth Mårtensson.
Sedan knappt ett år har Patrik Hellblom varit anställd på SHEAB för att svara för Affärsområde Bränsle. Det var hans kusin som fick uppdraget att transportera virket. Energibolaget har sedan i november i fjol uppdraget att sköta Heby kommuns 750 hektar skog. Man samarbetar nu också med Sala kommun som har 5 000 hektar skog.

I Stingtorpets grusgrop norr om Heby finns en station där fliset lagras och hanteras. Det betyder i praktiken att virket körs dit och sedan flisas av en mobil maskin.
Just nu finns cirka 15 000 kubikmeter lövträdsflis i en nedlagd del av grusgropen. Det räcker för att förse energibolagets värmeverk med råvara till i mitten på januari nästa år och därmed fjärrvärmekunderna med värme.
- Vi behövde snabbt någon som kunde köra ut de 5 800 kubikmeter virke som avverkats av oss på Heby kommuns mark. Vi hade två effektiva skördare i verksamhet där och behövde snabbt börja flisa, säger Patrik Hellblom.
Avverkningsentreprenör är Tallroths skogskörningar. Deras tjänster har handlats upp, liksom den med Virsbo Biobränsle som flisar de hela träden.

Men inte med virkestransportören, Tärnsjö Lokaltransporter, som drivs av din kusin?
- Nej, men det blir ändring på det nu. Jag tycker det är bra att det blir klargjort eftersom det tycks gå rykten på bygden, säger han.

Kommer din kusin att ha fördel i den kommande offentliga upphandlingen av att han redan utfört körningar?
- Nej, men han kommer inte att ha någon nackdel av det heller, svarar Patrik Hellblom.

Det sägs att han köpte en bil till för det här uppdraget?
- Ja, men den bilen kör virke också åt andra, inte bara till oss, säger Patrik Hellblom.
Kenneth Mårtensson pekar på att avtalet med Tärnsjö Lokaltransporter var begränsat i volym och tid.
- Nepotism är det inte fråga om. Virkestransporter är dessutom en gråzon. Det är inte säkert att de behöver handlas upp offentligt, men nu gör vi det ändå.

Kenneth Mårtensson framhåller att Sala-Heby Energi AB vill effektivisera flisproduktionen genom att ta den i egna händer.
- På senare år har prishöjningen varit 75 procent medan konsumentprisindex ökat med 16 procent. Vi måste göra något, prisökningen drabbar våra kunder. Vi väljer att arbetar lokalt utan mellanhänder. Både skogsägare och våra kunder tjänar på det.

Man arbetar med att utveckla olika biobränslen till de lokala värmeverken i kommunerna. Träflis är den största råvaran och man vill ha fler lokala leverantörer. Man riktar också intresse på träspån och pellets samt havre (som redan används i värmepannan i Morgongåva) samt hampa och hästgödsel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om