Uppskattningen bygger på trafikanträkningar och intervjuunderlag som lokala byalag utfört åren 2009/10 och bland annat visar att 61 till 79 personer reste på fyra morgonavgångar från Morgongåva till Uppsala och 50 till 66 i andra riktningen på eftermiddagen. Nästan alla arbets- eller studiependlade.
En enkätundersökning i Vittinge visar att 44 personer behöver pendla dagligen och ytterligare 35 behöver göra det flera dagar i veckan, men där stannar inte något tåg.
Att åka buss tar mycket längre tid. En stor del av busstiden ägnas att passera genom Uppsala centrala delar.
”Jag har personligen med många suckar konstaterat att när jag reser med buss från Uppsala till Vittinge passerar jag Stenhagen efter 20 minuter. Samtidigt som jag inte hunnit lämna Uppsala stiger mina kollegor av tåget i Morgongåva”, skriver Kurt Rikard Lindgren som hållit i pennan i brevet till UL.
I dag stannar pendeltågen i Sala, Heby, Morgongåva. UL har förutskickat ett Upptåg med timmestrafik mellan Sala och Uppsala tidigast i december 2012, men det föregås av en neddragning från i dag tolv dubbelturer på sträckan till bara fyra från och med december i år - dessutom högre priser på tågen. Det senare motiveras av att så få reser med de tåg som finns.
Vittinge Byalag vill se ett Intåg västerut. Namnbytet betonar behovet av att perronger byggs som möjliggör tågstopp också i Vittinge, Järlåsa samt Vänge.
Banverket har reserverat en korridor för utbyggnad av den i dag enkelspåriga järnvägen på sträckan. Men dubbelspår borde inte som föreslagits byggas ute på linjen, utan vid stationerna och inkludera perrongerna, enligt Vittinge Byalag.
I skrivelsen framgår ambitionen att samla byalag eller motsvarande på orterna utmed sträckan för att förstärka den lokala opinionen för en ”snabb och resolut” satsning på Intåget.
Byalag kräver tågstopp
Mellan 250 och 300 personer skulle dagligen ta morgontågen till Uppsala om det fanns timmestrafik och flera hållplatser på sträckan Sala-Uppsala.Det skriver Vittinge Byalag till Upplands Lokaltrafik, UL.
Kurt Rikard Lindgren, Ömer Hasgul, Erik Larsson och Lars Eskilsson.
Foto: Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!