En passagerare fångade händelsen på film, där det tydligt framgår att föraren vid flera tillfällen tittar på mobilen i stället för på vägen.
– Jag tycker att det är ett livsfarligt och bedrövlig beteende, säger pappan vars barn filmade händelsen.
På UL ser man allvarligt på händelsen.
– Det finns tydliga regler. Sånt här ska inte få hända och är helt oacceptabelt, säger Nikodemus Kihlén, presskommunikatör på UL.
Enligt barnet som filmat ska chauffören redan i början av bussresan ha gjort ett ”förvirrat intryck” och vid flera tillfällen kört fel. Detta gjorde att de klev av redan i Heby.
– Det gjorde att han fick backa ett antal gånger. Och efter ett tag så tog han upp sin telefon, säger pappan.
Helena Klange, presschef på UL, säger att företaget får in få anmälningar om rattsurfande busschaufförer.
– Det är positivt, men självklart borde det vara noll.
Hur går ni vidare med det här fallet nu?
– Vi kommer följa våra normala rutiner och ta kontakt med operatören som har arbetsgivaransvaret för föraren, säger Helena Klange.
Hur gör ni för att säkerställa att era förare och underleverantörer följer lagen om rattsurfande?
– Vi kan tyvärr inte göra annat än att fortsätta ha en dialog och informera våra underleverantörer för att få dem att förstå vad som gäller. Det viktigaste är att resenärerna ska känna sig trygga.
När UNT når Thomas Ramsell, vd för Västanhede buss, har han haft ett snabbt samtal med chauffören som uppger att han inte gjort något fel.
– Enligt honom har telefonen hela tiden suttit fast och han har haft headset, säger Thomas Ramsell.
När han får veta att det finns en film med händelsen ber han att få återkomma. En kvart senare ringer han upp.
– Ja, det där var ju ingen rolig syn. Vi har en policy om hur mobiltelefoner ska hanteras och vi kommer så klart att göra en utredning om detta, säger Thomas Ramsell och är tydlig med att alla anställda har informerats om att chaufförer absolut inte får hålla i en telefon under färden.
– Det är väldigt tråkigt att det här har hänt, det finns rutiner som förbjuder hanteringen av lös telefon. Om det nu var så att chauffören behövde ringa skulle han självklart ha letat fram rätt nummer innan han körde iväg med bussen.
Thomas Ramsell säger att nästa steg är att prata med chauffören igen och reda ut vad som hänt.
– Sedan får vi se om det kommer att rendera i en varning eller en annan reprimand. Vi kommer också att repetera informationen till våra anställda om hur man hanterar telefoner på rätt sätt.
I februari 2018 blev det förbjudet enligt lag att hålla mobilen i handen samtidigt som man kör.