Bussar stör nattsömnen

Varje morgon vaknar familjen Malmberg som bor nära granne med bussgaragen i Östervåla av motorbullret.

Heby2014-01-24 19:01

Varje morgon strax för 04 startas under vintern bussar på planen utanför Nobinas depå i Östervåla för att de skall vara varma när passagerarna stiger på.

– Jag har påtalat det här miljöproblemet sedan 2011 både till kommunen och till bussföretaget, men ingenting händer, säger Johanna Malmberg.

Kommunen och Nobina har svarat på mejl, men kommunens mark- och planeringsenhet säger att det inte är mycket de kan göra åt saken.

– Men kommunen anslår ju den längsta tomgångstiden till en minut, skall man inte se till att en sådan föreskrift efterlevs. Bussarna kan stå och brumma i 25 till 45 minuter, det kan inte vara särskilt miljövänligt.

Bussbolaget Nobina som kör trafiken mellan Östervåla och Uppsala har i ett svarsmejl deklarerat att man tar saken på allvar.

– Men varför fortsätter då bussarna att stå och brumma för det mesta under hela morgonen, för när de första åkt i väg kommer nya och står på tomgång till sjutiden ungefär. Även på kvällarna brummas det på tomgång på planen utanför garagen.

Familjen Malmberg har satt in ljudgardiner i sovrummet, men de väcks ändå av motorljuden.

För att stärka argumentationen har Johanna Malmberg fört noteringar:

– På morgnarna står bussar och låter i mellan 25 och 45 minuter, de första startas kring 03.50. Jag förstår att de inte kan vara kalla när folk stiger på, men i dag måste det finnas andra sätt att värma upp dem än att ställa dem på tomgång.

När UNT besöker bussgaraget framgår det att temperaturen i en buss som varit parkerad i eller utanför garage inte får understiga fem grader. Det finns plintar för att ansluta till trefasmotorvärmare, men flera av dem uppges vara ur funktion sedan länge eller så är bussen motorvärmare sönder. Bussarna är också utrustade med dieselvärmare med tidsur, men det är likadant där, de fungerar långt ifrån på alla fordon och därför blir alternativet det som pågår - buller och avgaser.

– De tycker kanske att jag är en gnällig granne, men jag anser att det är en ledningsfråga, säger Johanna Malmberg.

Att komma fram till Nobinas kontor i Uppsala är inte det enklaste. UNT försökte en handfull gånger under torsdagen utan att lyckas få tala med trafikledare Roger Norman. Men han svarade på mejl:

"I alla vänlighet avstår jag från att kommentera detta i media då jag inte kan se hur det kan bidra till en lösning. Det är lämpligare att dialog förs med de som störs och miljökontoret i Heby."

Fotnot: Några av Nobinas bussar på linjen Östervåla-Uppsala, 32 turer varje vardag, drivs med gas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om