I en granskning av Aftonbladet riktas det allvarliga anklagelser mot budbilsföretaget Best. Bland annat ska underleverantörer till Best syssla med att bötfälla sina anställda, betala löner långt under kollektivavtalen och ha en allmänt skadlig arbetsmiljö. En av de anställda kallade det företagets agerande för "modernt slaveri"
Flera av de stora e-handelsjättarna i Morgongåva använder sig i dagsläget av det kontroversiella budbilsföretaget för att leverera sina paket. Men e-apoteket Apotea har inga planer på att sluta arbeta med Best.
— Vid avvikelser från vår uppförandekod är första steget en dialog med leverantören så att eventuella avvikelser utreds och korrigeras. Den dialogen har vi med Best och min uppfattning är att de tar problemen med sina underleverantörer på största allvar. Jag tror att Best kan bidra till att städa upp missförhållanden i transportbranschen, säger Apoteas vd Pär Svärdson.
En av anledningarna till att de stora e-handlarna anlitar Best är att de endast använder sig av fossilfria drivmedel i sina bilar. Men företaget delar också ut böter på upp till 1 500 kronor om en anställd tankar med fel dieselkvalité.
Borde ni inte upptäcka den här typen av missförhållanden innan ni anlitar ett företag?
— Vi har absolut krav på våra leverantörer som vi samarbetar med och vi arbetar med en "code of conduct" för att försäkra oss om att det inte förekommer oegentligheter. Samtidigt är det ju svårt att kritisera Best för att de kräver av sina åkerier att de kör på miljövänligt bränsle.
Ett annat av e-handelsföretagen som använder sig av Best är barnartikelföretaget Babyland.
— Vi ser mycket allvarligt på uppgifterna. I våra avtal finns en uppförandekod där leverantören är skyldig att leva upp till vår uppförandekod, där omfattas bland annat arbetsvillkor. Vi ser positivt på att Best agerar kraftfullt för att säkerställa att villkoren för chaufförer hos underleverantörer samt i branschen som helhet, skriver företagets vd Thomas Furuskog i ett mejl.
Kommer ni fortsätta använda er av Best?
— Vi har kontakt med BEST och fått information om vad de gör för att säkerställa att villkor för chaufförer. Vi följer deras arbete noga, och utvärderar deras arbete framöver.
UNT har även varit i kontakt med Adlibris som i nuläget inte vill ge ett mer utförligt svar än att de vill skaffa sig en mer samlad bild innan de kan kommentera ytterligare.